Pedagógus illetmények

Irányelvek, változások

Pedagógusbérek
2024. január 1-től

A 2023. évi LII. törvény a pedagógusok új életpályájáról
(hatályos 2024. 01. 01-től 2024. 06.30-ig)

A jogszabály alapjaiban változtatta meg a pedagógusok foglalkoztatására vonatkozó előírásokat,  hiszen a korábbi közalkalmazotti jogviszony köznevelési foglalkoztatotti jogviszonnyá alakult. (A jogviszonyváltásnak számtalan munkajogi következménye is van.) Fenti jogszabály több ponton átírta a korábban bevezetett, a pedagógusok jogállását és életpályáját meghatározó előírásokat is. (326/2013. (VIII.30.) Korm. rendelet).

A fizetés

I. Rendszeres juttatások (alapilletmény, pótlékok, megbízási díjak)

A pedagógusok havi illetményét továbbra is elsősorban az a pedagógus fokozat határozza meg, amelybe besorolták a pedagógust a kinevezési dokumentumban (a munkakör ellátásához kapcsolódó végzettség, szakvizsga, ill. a minősítési eljárás alapján).
Eszerint a pedagógus a) Gyakornok, b) Pedagógus I., c) Pedagógus II., d) Mesterpedagógus, e) Kutatótanár fokozatokat érhet el.
A jogszabály nem ír elő a fokozaton belüli háromévenkénti kötelező illetményemelést. Viszont a 401/223. Korm. rend. 88/A. par. szerint háromévente legalább 2,5 %-os illetmény emelésre mégis sort kell majd keríteni. (Vagyis a jogszabály bevezetésekor a régóta pályán levő pedagógusok előnye "gyengülhet" a rövidebb ideje tanítókkal szemben.)

A havi illetmények (a 3/2024. (I. 18.) Korm. rendeletmódosítás alapján).
A gyakornoki alapilletmény 2024. január 1-től 528 800 Ft.

a) Pedagógus I. esetén 538 000 Ft-tól 1 065 000 Ft-ig,
b) Pedagógus II. esetén 555 000 Ft-tól 1 135 000 Ft-ig,
c) Mesterpedagógus esetén 630 000 Ft-tól 1 365 000 Ft-ig,
d) Kutatótanár esetén 750 000 Ft-tól 1 470 000 Ft-ig
terjedhet.

A jogszabály fentiek mellett ú.n. esélyteremtési illetményrészt, rendszeres illetménypótlékot és egyes feladatokért járó megbízási díját említ, melyek kiegészíthetik a havi illetményt.

A pótlékok lehetnek nemzetiségi, gyógypedagógiai ill.diabétesz ellátási pótlék.

A korábban "pótlékként" ismert kiegészítések széles köre "megbízási díj"-ra változott.
A megbízási díjakat a Gyakornok fokozathoz tartozó havi illetményösszeg alapulvételével kell megállapítani. (A nemzetiségi és gyógypedagógiai pótlék, valamint az osztályfőnöki, munkaközösség-vezetői megbízási díj összege nem egységes, a megadott sávokon belül a munkáltató dönt az összegről.)

Megbízási díj kapható az alábbi többletfeladatokra:

  • igazgatói (főigazgatói),

    a) legalább 1001 gyermek, tanuló esetén az alap 87%-a, b) 801 és 1000 gyermek, tanuló között az alap 82%-a, c) 601 és 800 gyermek, tanuló között az alap 76%-a, d) 401 és 600 gyermek, tanuló között az alap 66%-a, e) 251 és 400 gyermek, tanuló között az alap 54%-a, f) 151 és 250 gyermek, tanuló között az alap 41%-a, g) legfeljebb 150 gyermek, tanuló esetén az alap 30%-a.

  • igazgató-helyettesi (főigazgató-helyettesi), tagintézmény-igazgatói és helyettesi,
    aa) legalább 1001 gyermek, tanuló esetén az alap 43,5%-a, ab) 801 és 1000 gyermek, tanuló között az alap 41%-a, ac) 601 és 800 gyermek, tanuló között az alap 38%-a, ad) 401 és 600 gyermek, tanuló között az alap 33%-a, ae) 251 és 400 gyermek, tanuló között az alap 27%-a, af) 151 és 250 gyermek, tanuló között az alap 20,5%-a, ag) legfeljebb 150 gyermek, tanuló esetén az alap 15%-a,

  • osztályfőnöki, kollégiumban csoportvezetői, alapfokú művészeti iskolában tanszakvezetői (az alap 6–16%-a)

  • munkaközösség-vezetői (az alap 3–6%-a)

Nem rendszeres juttatások, kiegészítések

A jogszabály többféle egyéb pótlék és átalánydíj kifizetését teszi lehetővé
(pl. ügyeletért, készenlétért).
Továbbá jutalmat, célfeladatért járó elismerést is említ.

A korábbi "túlóra-díj" többlettanítási óradíj néven szerepel az új jogszabályban. Az egy órára járó összeg legalább a gyakornoki fokozat 1%-a, azaz minimum 5288 Ft (a korábbi 4500 Ft-hoz képest). Ugyanezen összeg jár tartós helyettesítés esetén is, amennyiben előre írásban megállapodott a pedagógus a munkáltatóval.

Az egyetemi végzettséget (amennyiben előírás az adott munkakörhöz) +2 %-os kiegészítéssel ismerik el. (Ez az összeg jóval kisebb különbséget jelent a főiskolai ill. egyetemi diplomás bérek között. Korábban ugyanis azonos fokozatban és kategóriában levő pedagógusok akár 50 000 - 60 000 Ft-tal többre számíthattak egyetemi diplomával. Mostanra a különbség kb. 10 000 - 15 000 Ft.)
Teljesen új elem a 401/2023 Kormányrendelet előírása (95/A par.), mely szerint a hiányszakokat tanító pedagógusok további 4 %-os kiegészítésre számíthatnak. Az érintett szakok: matematika, digitális kultúra, természettudomány, fizika, kémia, biológia, földrajz. (Természetesen csak a tantárgyfelosztásban előre egyeztetett esetekben jár az adott időszakban.)



Pedagógusbérek 2023. január 1-től

A pedagógusok minimális fizetése 2023. január 1-től bruttó 391 248 forint lesz.
Ennek nettója a HR Portál bérkalkulátora alapján kedvezmények nélkül 260 180 forint.

Az alábbi táblázatban sárgában jelölt cellák azonos összeget tartalmaznak, vagyis sem a minősítés után, sem a ledolgozott szakmai évek után nem változik az alapbér.

Lenti összegek a különböző pótlékokkal (osztályfőnöki, munkaközösség-vezetői, stb.) némiképpen emelkedhetnek.

Pedagógus illetmények
2022-től

A 2013-tól bevezetett pedagógus életpályamodell a pedagógusok minősítési rendszere mellett teljesen új, kiszámítható bértáblázatot is jelentett.

A számításhoz kezdetben a mindenkori minimálbért vették alapul, azonban 2015-től az ú.n. "vetítési alap"-hoz igazítják a béreket. A vetítési alap 2014 óta változatlan. Értéke az akkori minimálbér: 101 500 Ft.


Pótlékok:

Intézményvezetői, osztályfőnöki, munkaközösség-vezetői, intézményvezető-helyettesi, nemzetiségi, gyógypedagógia,  nehéz körülmények között végzett munkáért jár,  diabétesz ellátási pótlék.

A bérek emelése helyett 2020-tól ú. n. szakmai ágazati pótlékot vezettek be. Ez a pótlék minden, a pedagógus előmeneteli rendszer hatálya alá tartozó foglalkoztatottnak jár. Összege 2022-től az alapilletmény 20 %-a.

"A Kormány rendeletben állapítja meg a 8. melléklet szerinti, az ágazati, szakmai sajátosságokra tekintettel meghatározott illetménypótlék megállapításának elveit, továbbá a munkavégzés sajátos körülményeire tekintettel az e törvényben meghatározott felső határnál magasabb mértékű pótlékot határozhat meg." (2011. évi CXC. törvény). A pótlékok törvényben meghatározott minimális és maximális mértéke az illetményalap megfelelő százaléka, azaz értéke nem változik a fizetési kategória vagy minősülés után, csak végzettség emelkedésekor.


A pedagógus illetményre vonatkozó 2020. július 1-től érvényes szabályok helyes értelmezése

2020. július 1-től új bérelem, az ágazati szakmai bérpótlék kerül bevezetésre
minden pedagógus előmeneteli rendszer hatálya alá tartozó alkalmazott számára.

További részletek...(Nemzeti Pedagógus Kar)

A konkrét összegek értelmezése és kiszámítása (Szakál Ferenc)

2016/2017-es tanévre vonatkozó aktualitások (EMMI tájékoztató anyag)

Tartalma többek között:

"Az illetmények differenciálásával kapcsolatos jogos igénynek eleget téve, ugyanakkor figyelembe véve azt, hogy az elmúlt években történt és még várható fizetésemeléseken kívül több forrást pedagógus béremelésre nem tud biztosítani a központi költségvetés, a következő szabály született:
•A 2016. szeptember 1-jei és a 2017. szeptember 1-jei pedagógus illetményemelés fedezetének különbözetét az intézményvezető teljesítmény alapon, az egyes pedagógusok között különbséget téve, eltérő mértékben is juttathatja a pedagógusoknak 2017. szeptember 1-jét követően.

•Az illetmények, munkabérek eltérő mértékben történő megállapítása egy kompetencia és teljesítményalapú értékelési rendszer alapján történik majd. A rendszer részletszabályait végrehajtási rendelet fogja meghatározni."

Pedagógus béremelés négy (vagy csak három) ütemben...

A köznevelési törvény 2011-es előírása szerint a pedagógusok 2013. szeptember 1-jén egyszeri, jelentős mértékű illetményemelésben részesültek volna. Ám a törvény módosítása értelmében az egyszeri jelentős illetményemelést még a megvalósítás előtt, 2012. szeptember 1-jén hatályon kívül helyezték. A 326/2013. (VIII.30.) Kormányrendelet 38. §. szerint a pedagógusok illetményének megemelése - az ország teherbíró-képességének korlátozott volta miatt - négy lépésben valósult meg 2014-ben, 2015-ben, 2016-ban és végül 2017-ben.

Az eredeti szándéktól nemcsak a négy részletre halasztással, hanem az ú.n. "vetítési alap" bevezetésével is eltértek a jogalkotók. Eredetileg ugyanis a mindenkori minimálbérhez igazították volna a garantált béremelést. 2014-től azonban már megjelent a kormányrendeletben az úgynevezett "vetítési alap", amelynek összegét minden évben a költségvetési törvény határozza meg. 2017-re a minimálbér (127.600 Ft) és ez a bizonyos vetítési alap (2014 óta változatlanul 101.500 Ft) már igen jelentősen eltér egymástól.

A módosított szabályozásnak újabb módosítása a következő: A 2017. szeptember 1-jétől bevezetésre kerülő negyedik részletet nem kötelező minden pedagógus számára az eredeti előírásnak megfelelően biztosítani. A tervek szerint a Kjt 65. §. ugyanis lehetőséget ad arra, hogy a garantált illetménytől akár felfelé, akár lefelé eltérjenek. A 2017. szeptember 1-jei béremelésre szánt összeget a fenntartó, ill. az intézményvezető teljesítmény-arányosan differenciálhatja a pedagógusok között. "A 2016. szeptember 1-jei és a 2017. szeptember 1-jei pedagógus illetményemelés fedezetének különbözetét az intézményvezető teljesítmény alapon, az egyes pedagógusok között különbséget téve, eltérő mértékben is juttathatja a pedagógusoknak 2017. szeptember 1-jét követően. Az illetmények, munkabérek eltérő mértékben történő megállapítása egy kompetencia és teljesítményalapú értékelési rendszer alapján történik majd. A rendszer részletszabályait végrehajtási rendelet fogja meghatározni.

(...) A 2017. szeptember 1-jei béremelés szabályozása változatlan marad a törvényben (2017. szeptember 1-jén hatályba lép az Nkt. 65. § (2) bek.), a fedezete is be van tervezve a 2017. évi központi költségvetésbe, de az
intézményvezetőn múlik, hogy ezt az összeget mindenkinek 100 %-ban vagy teljesítményalapon differenciáltan juttatja a pedagógusoknak." (Forrás: Madarász Hedvig és Borosán Beáta tanévkezdő kiadványa EMMI)

Pillanatnyilag nincs a kompetencia és teljesítményalapú értékelési rendszer működtetésére, annak részleteire vonatkozó jogszabályi előírás. Az intézményvezetők számára nem kis fejtörést okoz az a dilemma, hogy miként biztosítsák a jogszabály által előírt garantált illetményeket, s ugyanakkor igyekezzenek kollégáikat ösztönző módon a ténylegesen végzett munkájuk elismeréseként eltérő mértékű illetményemelésben részesíteni.

Sok kérdés felmerül a differenciált illetményemeléssel kapcsolatban: aggályos például a "garantált" emelés negyedik ütemét "nem garantálni" egységesen mindenki számára. Hiszen a többletet csak úgy tudja biztosítani a vezető, hogy más kollégák kevesebbet kapnak.  Másrészt mi történik akkor, ha a kiemelkedő munkavégzésért megemelt fizetésemeléshez jutott kolléga a továbbiakban nem végzi kiemelkedően a munkáját? Mi történik, ha a kolléga munkahelyet vált?

A vezetők jelentős része központi irányelvre vagy szabályozásra vár. A közelmúlt tapasztalatai sokakat óvatosságra, megfontoltságra és kivárásra intenek. A megjelent jogszabály alapján talán nem érdemes azonnal óriási munkával a helyi szabályozó rendszert kidolgozni.
2017 őszéig még akárhányszor változhatnak a vonatkozó előírások...

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el