Nemzeti alaptanterv 2020

Matematika tanmenetek, szakmai anyagok




A Nemzeti alaptanterv
teljes szövege
a Magyar Közlöny  2020. január 31-ei számában jelent meg.



A követelmények átalakításának célja

Nehézség:
•a matematikai képességek nagy szórást mutatnak a tanulók körében,
•a tanulók jelentős hányada nem képes elsajátítani az előírt minimum követelményeket,
•alkalmazkodni kell a XXI. századi új elvárásokhoz.
CÉL:
•a tanulói terhek csökkentése (differenciálása),
•a tananyagnak a gyerekek életkori sajátosságaihoz és a jelen kihívásaihoz való igazítása,
•nemzetközi minták alapján a tantárgy gyakorlatiasabb jellegének megvalósítása.
(Az 1960-as évek óta minden szakmai változtatás fő céljai ezek voltak.)

-----------------------------

Alapvető változások

Jóval nagyobb hangsúlyt kapnak a NAT-ban az alábbiak:
•tevékenykedtetés, játékosság, kooperáció, stratégiák vizsgálata,
•konkrét, tapasztalati megfigyelés (definíciók, tételek kikerültek),
•hétköznapi szituációkból fakadó indukció,
•digitális eszközök, számítógépes programok használata,
•pénzügyi ismeretek és statisztika (már általános iskolában is),
•diagramok, táblázatok értelmezése, készítése.
Általánosságban csökkent ill. átrendeződött a tananyag.
(De az arra fogékony tanulóknál további lehetőségek differenciálás!)

------------------------------

Fő változások alsó tagozaton

•logikai játékok megjelenése (konkrét játékok),
•írásbeli szorzás (csak) egy-és kétjegyűvel, írásbeli osztás (csak) egyjegyűvel,
•leltárkészítés tevékenységek alapján nem tízes számrendszerben is,
(Táblázatok, diagramok készítése és értelmezése a rendszerezéshez.)
•hazai és külföldi pénzcímletek, beváltásuk (új elem!),
•síkbeli és térbeli alakzatok szétválogatása, kicsinyítés, nagyítás,
(Tájékozódás térképen, négyzetrácson adott utasítások alapján.)
•alaklemez, vonalzó és körző használata,
•matematikai képességfejlesztő számítógépes játékok, programok ismerete, infokommunikációs ismeretek alkalmazása.

-----------------------------

Fő változások felső tagozaton

•pénzügyi ismeretek megjelenése,
(konkrét gazdasági, pénzügyi szöveges feladatok, százalékszámítás)
•valószínűségi, stratégiai játékok nagyobb hangsúlya,
(stratégia követése, lehetséges kimenetelek)
•konkrét szabályok felismerése, megértése, követése,
(definíciókat és tételeket nem kérünk)
•szituációk szemléltetése gráfokkal (új elem!),
•komplementer, módusz, medián fogalma (konkrét példákkal),
•táblázatkezelő programok, dinamikus geometriai szoftverek, digitális matematikai játékok, programok használata, infokommunikációs ismeretek alkalmazása.

Nem alapkövetelmény (csak az arra fogékony tanulóknak):

•matematikatörténet, neves matematikusok, tudósok,
•definíciók, tételek,
•normálalak,
•negatív számok hatványozása,
•egyenlőtlenségek,
•két pont, pont és egyenes távolsága, eltolás, forgatás,
•szabályos sokszögek, kör kerülete és területe, forgáshenger felszíne és térfogata,
•relatív gyakoriság kiszámítása.

------------------------

Remélhetőleg...

•Az érettségi követelményeket is
•és a nyolcadikosok középiskolai felvételi vizsgáinak követelményeit is
A NAT újabb elvárásaihoz igazítják majd.
(Ezek pillanatnyilag nem állnak rendelkezésre.)

------------------------------


A NAT-hoz kapcsolódó mintatanmenetek az Oktatási Hivatal honlapjáról elérhetők.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el