Pedagógusok teljesítményértékelési rendszere

T  É  R

2024/25-től

Teljesítményértékelés

2025. május közepén egyelőre ennyit tudunk az idén "ÉLESBEN" futó teljesítményértékelésről:

A 18/2024. (IV. 4.) BM rendelet szerint
"4. § (1) Az értékelő vezető évente a teljesítményértékelési időszakra vonatkozóan értékeli az értékelendő személy teljesítményét."

A pedagógusok értékelését június 30-ig (óvodában augusztus 15-ig) kell elvégezni. A végleges pontszámok kialakítása előtt a vezetőnek beszélgetést kell folytatnia minden egyes értékelendő pedagógussal. Miután mindenkivel megtörtént a személyes megbeszélés, a vezető "teljesítményszintek szerint besorolja az értékelendő személyeket, és dönt az illetmény-eltérítésről".

Mi az az "előzetes értékelési javaslat" ?

A rendelet szerint az értékelő vezető az értékeléshez szükséges adatok összegyűjtése és áttekintése alapján előzetes értékelési javaslatot készít, amelyet közöl az értékelendő személlyel még az értékelő megbeszélés előtt. Az előzetes értékelés során adott pontszámok a Kréta rendszerben láthatóvá válnak az értékelt pedagógus és a közreműködőként bevont kolléga számára is. A pedagógus az önértékelését az előzetes értékelési javaslat ismeretében készítheti el (nem kötelező).

Mi történik az év végi értékelő megbeszélésen?

A jogszabály előírja, hogy a vezető  és a pedagógus mellett a vezető által felkért közreműködő, valamint az értékelendő személy kérésére a munkaközösség-vezető (ha nem kérték fel közreműködőnek) is részt vesz a megbeszélésen. A közreműködő javaslatot tehet egy vagy több értékelési szempont vagy a teljes értékelés pontszámára, s a vezető a javaslatot mérlegeli. Ha a pedagógus készített önértékelést (ez nem kötelező), a megbeszélésen erre ki kell térni. Ha az értékelendő személy a teljesítményértékelésével kapcsolatban észrevételt tesz, az észrevételeit a teljesítményértékelésnek tartalmaznia kell.
A vezető a teljesítményértékelés keretében kikérheti az értékelendő személy tekintetében a szülők, tanulók véleményét is, és a teljesítményértékelés során ezt is figyelembe kell venni.
A véglegesített pontszámot és a teljesítményszintet a pedagógussal való közlését követően rögzíteni kell a teljesítményértékelési elektronikus rendszerben (Kréta). A véglegesített értékelést az értékelt személynek elektronikus dokumentumként, a teljesítményértékelési elektronikus rendszerben (Kréta) kell kézbesíteni.

Milyen "teljesítményszintet" érhet el a pedagógus?

Az értékelés eredménye szerint az alábbi szinteket elérni:
a) kiemelkedő teljesítményszintű, akinek pontszáma az elérhető pontszám 80%-a vagy afeletti, 
b) átlagos teljesítményszintű, akinek pontszáma az elérhető pontszám 50%-a vagy afeletti, és 80%-a alatti, 
c) fejlesztendő teljesítményszintű, akinek pontszáma az elérhető pontszám 50%-a alatti.

Kötelesek-e az iskolák kiküldeni a tanulói illetve szülői kérdőívet?

A jogszabály szerint "Az értékelő vezető a teljesítményértékelés keretében kikérheti az értékelendő személy tekintetében a szülők, tanulók véleményét is, és a teljesítményértékelés során – a személyre szabott éves teljesítménycélok és értékelési szempontok meghatározásának, teljesülésük nyomon követésének és mérésének részletes módszertanában és szakmai szabályaiban meghatározottak szerint – a szülői, tanulói véleményeket is figyelembe veszi." Eszerint a kérdőívek használata (és kiküldése a Kréta rendszeren keresztül) egyelőre csak lehetőség, nem kötelező előírás.
A Krétában 2025. május 16-án elérhetővé vált a szülői (általános iskola) illetve a tanulói (középiskola) kérdőív. Amennyiben az intézmény beállítja az egyes pedagógusok profilján, hogy mely szempontrendszer szerint kívánja értékelni őket, a kérdőívek automatikusan elérhetővé válnak minden olyan tanuló gondviselője számára, akinek a tanévben legalább egy tanórát megtartott a pedagógus. (2025. május 25-én a Kréta-üzenetben kaptak az intézmények értesítést arról, hogy csak azon pedagógusokat értékelhetik a szülők és diákok, akik legalább tíz tanórát tartottak a tanulónak. Az eredeti verzió szerint ugyanis az a tanár is értékelhető lett volna, aki a tanév során egyetlen egyszer helyettesített az adott csoportban.)

A szülők az alábbi szempontok alapján 1-től 5-ig pontozhatják a pedagógusok munkáját a Kréta rendszerben (általános iskolában):

1. A pedagógus időben tájékoztatja a szülőket és a tanulókat a programokról, tudnivalókról.
2. Gyermekem otthoni tanulását tanácsaival segíti. / Gyermekem otthoni tanulását, gyakorlását tanácsaival segíti.
3. A házi feladatokat, gyermekem munkáit rendszeresen ellenőrzi.
4. A szülőkkel való kommunikációját az együttműködésre való törekvés jellemzi.
5. Értékelése, visszajelzései rendszeresek, a szülő számára is követhetőek.
6. Fogadóórán informatív és gyermekem fejlődése szempontjából hasznos tanácsokat ad.
7. Szülői kérdésre időben és pontosan reagál.
8. Segítségért fordulhatok hozzá a gyermekemet érintő problémákkal kapcsolatban.
9. Felismeri a tanuló problémáit, tanulási nehézségeit és képes segítséget nyújtani.
10. A rábízott tanulókat versenyekre, iskolán kívüli programokra viszi.
11. Úgy érzem, gyermekem folyamatosan, megfelelő ütemben fejlődik (az adott tantárgyból) a pedagógus irányítása mellett.
12. Úgy tapasztalom, a pedagógus nem csak a tantárgyi képességek fejlesztésére törekszik, hanem neveli is a gyerekemet.

A tanulók az alábbi szempontok szerint pontozhatják tanáraikat (középiskolában):

1. A diákokkal megértő, jó szándékú, emberséges.
2. Az órákon rendet tart és szükség szerint fegyelmez.
3. Érthetően, jól magyarázza el az összefüggéseket.
4. Az osztályban felmerülő konfliktusokat jól kezeli.
5. Az órák (a tantárgy sajátosságait figyelembe véve) érdekesek, tanítási módszerei változatosak.
6. Gyakran van olyan feladat, amelyet a tanulóknak maguknak kell megoldaniuk, együtt vagy önállóan.
7. Rendszeresen használja a digitális eszközöket és tartalmakat.
8. Az órákat pontosan kezdjük és fejezzük be.
9. Ha felkészültem, nyugodtan megyek be az órára, nem szorongok.
10. Ha van az osztályban valaki, aki lemaradt és nem érti a tananyagot, akkor segít neki felzárkózni akár órákon kívül is.
11. Viselkedése kiszámítható, nem a pillanatnyi hangulattól függ.
12. A házi feladataimat és a munkámat értékeli és ellenőrzi.
13. A számonkérések rendszeresek (dolgozat, felelés stb.).
14. Az írásbeli beszámolókat, dolgozatokat időben kijavítja.
15. Az értékelés igazságos és következetes.
16. Az elvárásai egyértelműek.
17. Elkíséri a diákokat versenyekre, iskolán kívüli programokra.
18. Szabad szöveges visszajelzés.


Az Oktatási Hivatal honlapján megjelent a teljesítményértékelésre vonatkozó szakmai ajánlás az egyes köznevelési intézménytípusokra vonatkozóan.

Fenti szakmai anyag részletes útmutatót tartalmaz a TÉR bevezetéséhez, a pontozási gyakorlat kialakításához. Természetesen a jogszabályi előírások betartása mellett kell az értékelést lefolytatni, ám a konkrét intézményre vonatkozó pontozást nem kötelező minden esetben a szakmai ajánlás szigorú követésével végezni. (Nyilvánvalóan nem elvárás "lepontozni" azon kolléga szakmai munkáját, akinek tanítványai az előző tanévben is sikeresen teljesítettek a kompetenciamérésen, de a következő tanévben nem mutatnak fejlődést, ha a vizsgált kompetenciaeredmények összességében kiváló értékeket mutatnak mindkét évben.) A szakmai ajánlás fogódzókat, kiindulási alapot jelent, melynek mentén minden intézményben ki kell alakítani a helyben érvényes objektív pontozási gyakorlatot.

Adminisztráció

A 18/2024. (IV. 4.) BM rendelet alapján a pedagógusok értékelésének adminisztrációját a KRÉTA rendszer TÉR menüpontjában szükséges végezni.

Részletes leírás és folyamatosan frissített technikai segítség elérhető a Kréta tudásbázis oldaláról.

A munka megkezdéséhez először is meg kell kell határozni a tantestület egyes tagjainak szerepkörét az értékeléssel kapcsolatban. Vagyis azt, hogy az értékelésben ki milyen minőségben vesz részt az alábbi lehetőségek közül:

  • Értékelendő alkalmazott
  • Értékelő vezető
  • Közreműködő

A munka másik fontos eleme: az egyéni teljesítménycélok rögzítése a felületen. Egyéni teljesítménycélt maga a pedagógus is rögzíthet, de az értékelő vezetőnek is van arra lehetősége, hogy az egyes pedagógusok saját teljesítménycéljait rögzítse ill. módosítsa. A teljesítménycélokat a vezetőnek azonban mindenképpen jóvá kell hagynia. (Amennyiben elutasításra kerül, természetesen újabb célt kell rögzíteni.) A 2024/25-ös tanévre vonatkozóan az egyedi értékelési szempontok rögzítésére és jóváhagyására 2024. szeptember 30-ig van lehetőség.

Szintén szükséges még az előírt "kötelező" szempontok mellett meghatározni az egyedi intézményi értékelési szempontot. Ezt az adott intézmény sajátosságainak figyelembe vételével az igazgató határozza meg a tantestület bevonásával. (Első ízben 2024. augusztus 25-ig.)

Várhatóan 2025 áprilisától lesz elérhető a szülői kérdőíves felület (középiskolában tanulói is), melynek eredményét figyelembe lehet venni az egyes pedagógusok teljesítményének értékelésekor.

Tanév végén az egyes szempontok alapján kialakított pontszámok meghatározása is a Kréta rendszerben történik majd.
Június 30-ig (óvodában augusztus 15-ig) az értékelést le kell bonyolítani, az elért pontszámokat rögzíteni kell.

Vagyis az egyes pedagógusok eredményei a későbbiek során visszakereshetők lesznek.


TÉR - pontozás

A belügyminiszter 18/2024. (IV. 4.) BM rendelete
szerint a 2024/25-ös tanévtől bevezetésre kerül a pedagógusok teljesítményértékelése.

A rendelet szerint "az értékelő vezető évente a teljesítményértékelési időszakra vonatkozóan értékeli az értékelendő személy teljesítményét".

A pedagógusok teljesítményének értékelésére az adott tanév végén összesen 100 pont adható, amely
a) vezető megbízással nem rendelkező értékelendő személy esetén
aa) a három, személyre szabott teljesítménycél megvalósulása esetén háromszor 8, összesen legfeljebb 24 pont,
ab) a hét értékelési szempont – az 1. és 2. mellékletben feltüntetett pontszámokkal történő – értékelése alapján, összesen legfeljebb 76 pont,
b) a vezetői megbízással rendelkező értékelendő személy esetében
ba) a négy, személyre szabott teljesítménycél megvalósulása esetén négyszer 10, összesen legfeljebb 40 pont,
bb) a hét értékelési szempont – a 3. mellékletben feltüntetett pontszámokkal történő – értékelése alapján, összesen legfeljebb 60 pont

összege.

Az értékelendő személy esetében az értékelés eredménye szerint
a) kiemelkedő teljesítményszintű az az értékelendő személy, akinek pontszáma az elérhető pontszám 80%-a vagy afeletti,
b) átlagos teljesítményszintű az az értékelendő személy, akinek pontszáma az elérhető pontszám 50%-a vagy afeletti, és 80%-a alatti,
c) fejlesztendő teljesítményszintű az az értékelendő személy, akinek pontszáma az elérhető pontszám 50%-a alatti.

Az értékelést az alábbi szempontok és adható pontszámok szerint kell elvégezni:

A vezetői megbízással nem rendelkező értékelendő személy teljesítményértékelésének szempontjai (és az adható pontszámok)

1. Pedagógiai munka minősége, eredményessége (28)
2. Feladatvállalás mennyiségi mutatói (12)
3. Munkavégzés megbízhatósága, határidők betartása (8)
4. Kommunikáció, együttműködés (6)
5. Tehetséggondozás, felzárkóztatás (8)
6. Motiváció, elkötelezettség, etikus magatartás (6)
7. Egyedi intézményi értékelési szempont (8)
8-9-10.  Három, személyre szabott teljesítménycél (24)

A pedagógus szakképesítéssel vagy szakképzettséggel rendelkező nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott értékelendő személy teljesítményértékelésének szempontjai (és az adható pontszámok)

1 Pedagógiai munka támogatásának minősége, eredményessége (20)
2 Feladatvállalás mennyiségi mutatói (12)
3 Munkavégzés megbízhatósága, határidők betartása (10)
4 Kommunikáció, együttműködés (8)
5 Szakmai felelősségvállalás, elkötelezettség (10)
6 Munkakörhöz kötődő támogató, etikus magatartás (8)
7 Egyedi intézményi értékelési szempont (8)
8-9-10. Három, személyre szabott teljesítménycél (24)

Igazgató, főigazgató, igazgatóhelyettes, tagintézmény-igazgató, intézményegység-vezető, tagintézményigazgató-helyettes, intézményegységvezető-helyettes teljesítményértékelési szempontjai (és az adható pontszámok)

1 Intézményi feladatellátás eredményessége (10)
2 Erőforrásokkal való gazdálkodás (10)
3 Stratégiai szemlélet (10)
4 Vezetői kommunikáció és irányítás (10)
5 Külső kapcsolatok (10)
6 Motiváció, elkötelezettség, etikus magatartás (5)
7 Fenntartó által meghatározott, az adott intézmény sajátos
helyzetét tükröző értékelési szempont (5)
8-9-10-11. Négy, személyre szabott teljesítménycél (40)



Teljesítményértékelés

A munkáltató minden évben köteles a rendeletben meghatározott szabályok szerint értékelni a pedagógus és a pedagógus szakképzettséggel rendelkező nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott teljesítményét.
Gyakornok esetén a teljesítményértékelést nem kell lefolytatni.
A teljesítményértékelést írásba kell foglalni. A munkáltató a teljesítményértékelés eredményének figyelembevételével - a besorolásnak megfelelő sávon belül - határozhatja meg
a pedagógus havi illetményét.
A teljesítmény értékelésével és az annak alapján történő, az illetményeltérítés százalékos mértékére történő javaslattétellel kapcsolatos munkáltatói jogot az igazgató gyakorolja.

A munkáltató a teljesítményértékelés szabályainak alkalmazásával a pedagógus előmeneteli rendszer hatálya alá tartozó személy munkavégzése színvonalát, az általa nyújtott munkateljesítményt első alkalommal a 2024/2025 tanévre vonatkozóan értékeli. A teljesítményértékelés eredményeként a munkáltató első alkalommal 2025. szeptember 1-jétől állapíthat meg a 98. § (3) bekezdésében meghatározottak szerint módosított illetményt.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el