Pedagógusok teljesítményértékelési rendszere

T  É  R

2024/25-től

Az Oktatási Hivatal honlapján megjelent a teljesítményértékelésre vonatkozó szakmai ajánlás az egyes köznevelési intézménytípusokra vonatkozóan.

Fenti szakmai anyag részletes útmutatót tartalmaz a TÉR bevezetéséhez, a pontozási gyakorlat kialakításához. Természetesen a jogszabályi előírások betartása mellett kell az értékelést lefolytatni, ám a konkrét intézményre vonatkozó pontozást nem kötelező minden esetben a szakmai ajánlás szigorú követésével végezni. (Nyilvánvalóan nem elvárás "lepontozni" azon kolléga szakmai munkáját, akinek tanítványai az előző tanévben is sikeresen teljesítettek a kompetenciamérésen, de a következő tanévben nem mutatnak fejlődést, ha a vizsgált kompetenciaeredmények összességében kiváló értékeket mutatnak mindkét évben.) A szakmai ajánlás fogódzókat, kiindulási alapot jelent, melynek mentén minden intézményben ki kell alakítani a helyben érvényes objektív pontozási gyakorlatot.

Adminisztráció

A 18/2024. (IV. 4.) BM rendelet alapján a pedagógusok értékelésének adminisztrációját a KRÉTA rendszer TÉR menüpontjában szükséges végezni.

Részletes leírás és folyamatosan frissített technikai segítség elérhető a Kréta tudásbázis oldaláról.

A munka megkezdéséhez először is meg kell kell határozni a tantestület egyes tagjainak szerepkörét az értékeléssel kapcsolatban. Vagyis azt, hogy az értékelésben ki milyen minőségben vesz részt az alábbi lehetőségek közül:

  • Értékelendő alkalmazott
  • Értékelő vezető
  • Közreműködő

A munka másik fontos eleme: az egyéni teljesítménycélok rögzítése a felületen. Egyéni teljesítménycélt maga a pedagógus is rögzíthet, de az értékelő vezetőnek is van arra lehetősége, hogy az egyes pedagógusok saját teljesítménycéljait rögzítse ill. módosítsa. A teljesítménycélokat a vezetőnek azonban mindenképpen jóvá kell hagynia. (Amennyiben elutasításra kerül, természetesen újabb célt kell rögzíteni.) A 2024/25-ös tanévre vonatkozóan az egyedi értékelési szempontok rögzítésére és jóváhagyására 2024. szeptember 30-ig van lehetőség.

Szintén szükséges még az előírt "kötelező" szempontok mellett meghatározni az egyedi intézményi értékelési szempontot. Ezt az adott intézmény sajátosságainak figyelembe vételével az igazgató határozza meg a tantestület bevonásával. (Első ízben 2024. augusztus 25-ig.)

Várhatóan 2025 áprilisától lesz elérhető a szülői kérdőíves felület (középiskolában tanulói is), melynek eredményét figyelembe lehet venni az egyes pedagógusok teljesítményének értékelésekor.

Tanév végén az egyes szempontok alapján kialakított pontszámok meghatározása is a Kréta rendszerben történik majd.
Június 30-ig (óvodában augusztus 15-ig) az értékelést le kell bonyolítani, az elért pontszámokat rögzíteni kell.

Vagyis az egyes pedagógusok eredményei a későbbiek során visszakereshetők lesznek.


TÉR - pontozás

A belügyminiszter 18/2024. (IV. 4.) BM rendelete
szerint a 2024/25-ös tanévtől bevezetésre kerül a pedagógusok teljesítményértékelése.

A rendelet szerint "az értékelő vezető évente a teljesítményértékelési időszakra vonatkozóan értékeli az értékelendő személy teljesítményét".

A pedagógusok teljesítményének értékelésére az adott tanév végén összesen 100 pont adható, amely
a) vezető megbízással nem rendelkező értékelendő személy esetén
aa) a három, személyre szabott teljesítménycél megvalósulása esetén háromszor 8, összesen legfeljebb 24 pont,
ab) a hét értékelési szempont – az 1. és 2. mellékletben feltüntetett pontszámokkal történő – értékelése alapján, összesen legfeljebb 76 pont,
b) a vezetői megbízással rendelkező értékelendő személy esetében
ba) a négy, személyre szabott teljesítménycél megvalósulása esetén négyszer 10, összesen legfeljebb 40 pont,
bb) a hét értékelési szempont – a 3. mellékletben feltüntetett pontszámokkal történő – értékelése alapján, összesen legfeljebb 60 pont

összege.

Az értékelendő személy esetében az értékelés eredménye szerint
a) kiemelkedő teljesítményszintű az az értékelendő személy, akinek pontszáma az elérhető pontszám 80%-a vagy afeletti,
b) átlagos teljesítményszintű az az értékelendő személy, akinek pontszáma az elérhető pontszám 50%-a vagy afeletti, és 80%-a alatti,
c) fejlesztendő teljesítményszintű az az értékelendő személy, akinek pontszáma az elérhető pontszám 50%-a alatti.

Az értékelést az alábbi szempontok és adható pontszámok szerint kell elvégezni:

A vezetői megbízással nem rendelkező értékelendő személy teljesítményértékelésének szempontjai (és az adható pontszámok)

1. Pedagógiai munka minősége, eredményessége (28)
2. Feladatvállalás mennyiségi mutatói (12)
3. Munkavégzés megbízhatósága, határidők betartása (8)
4. Kommunikáció, együttműködés (6)
5. Tehetséggondozás, felzárkóztatás (8)
6. Motiváció, elkötelezettség, etikus magatartás (6)
7. Egyedi intézményi értékelési szempont (8)
8-9-10.  Három, személyre szabott teljesítménycél (24)

A pedagógus szakképesítéssel vagy szakképzettséggel rendelkező nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott értékelendő személy teljesítményértékelésének szempontjai (és az adható pontszámok)

1 Pedagógiai munka támogatásának minősége, eredményessége (20)
2 Feladatvállalás mennyiségi mutatói (12)
3 Munkavégzés megbízhatósága, határidők betartása (10)
4 Kommunikáció, együttműködés (8)
5 Szakmai felelősségvállalás, elkötelezettség (10)
6 Munkakörhöz kötődő támogató, etikus magatartás (8)
7 Egyedi intézményi értékelési szempont (8)
8-9-10. Három, személyre szabott teljesítménycél (24)

Igazgató, főigazgató, igazgatóhelyettes, tagintézmény-igazgató, intézményegység-vezető, tagintézményigazgató-helyettes, intézményegységvezető-helyettes teljesítményértékelési szempontjai (és az adható pontszámok)

1 Intézményi feladatellátás eredményessége (10)
2 Erőforrásokkal való gazdálkodás (10)
3 Stratégiai szemlélet (10)
4 Vezetői kommunikáció és irányítás (10)
5 Külső kapcsolatok (10)
6 Motiváció, elkötelezettség, etikus magatartás (5)
7 Fenntartó által meghatározott, az adott intézmény sajátos
helyzetét tükröző értékelési szempont (5)
8-9-10-11. Négy, személyre szabott teljesítménycél (40)



Teljesítményértékelés

A munkáltató minden évben köteles a rendeletben meghatározott szabályok szerint értékelni a pedagógus és a pedagógus szakképzettséggel rendelkező nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott teljesítményét.
Gyakornok esetén a teljesítményértékelést nem kell lefolytatni.
A teljesítményértékelést írásba kell foglalni. A munkáltató a teljesítményértékelés eredményének figyelembevételével - a besorolásnak megfelelő sávon belül - határozhatja meg
a pedagógus havi illetményét.
A teljesítmény értékelésével és az annak alapján történő, az illetményeltérítés százalékos mértékére történő javaslattétellel kapcsolatos munkáltatói jogot az igazgató gyakorolja.

A munkáltató a teljesítményértékelés szabályainak alkalmazásával a pedagógus előmeneteli rendszer hatálya alá tartozó személy munkavégzése színvonalát, az általa nyújtott munkateljesítményt első alkalommal a 2024/2025 tanévre vonatkozóan értékeli. A teljesítményértékelés eredményeként a munkáltató első alkalommal 2025. szeptember 1-jétől állapíthat meg a 98. § (3) bekezdésében meghatározottak szerint módosított illetményt.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el