Portfólióvédés
A portfólió védése
Milyen legyen a digitális bemutató?
A portfólióvédésen a minősített pedagógus és a minősítőbizottság tagjai vesznek részt.
A védésre az óra-/foglalkozáslátogatás után kerülhet sor. Ezzel zárul a minősítés helyszíni tevékenysége.
A védés teljes időtartama: 60 perc.
- A
pedagógus 15 perces digitális bemutatóban ismerteti mindazt, amit a
legfontosabbnak tart szakmai fejlődése szempontjából és pedagógiai
munkásságából.
- Reflektál az e-portfólió dokumentumai alapján kapott kérdésekre. (Lehetősége van arra is, hogy már a prezentáció során kitérjen ezekre a kérdésekre. Ebben az esetben a digitális bemutatóra szánt idő megnövekszik.)
- Végül az e-portfólió dokumentumai és bemutatója alapján szakmai beszélgetést folytat a bizottság tagjaival.
Az e-portfólió, a pótolt dokumentumok és a beszélgetésből szerzett információk együttesen képezik a pedagóguskompetenciák értékelésének alapját. Az egyes kompetenciaterületek előzetes, az e-portfólió dokumentumai alapján történt értékelését a védés eredményeként meg is változtathatják a bizottság tagjai.
A
bizottság elnöke elkészíti a portfólióvédési jegyzőkönyvet, majd a
szükséges mellékletekkel együtt feltölti az OH által működtetett
informatikai támogató rendszerbe. A jegyzőkönyv és a mellékletek eredeti
példányát az intézmény őrzi, másolatát vagy elektronikus változatát a
szakértő tárolja. A védés végén a pedagógus nem kap közvetlen
visszajelzést, értékelést, az eredményéről az összegző értékelésében kap
tájékoztatást.
A védés utáni esetleges azonnali visszajelzés nem tükrözi a pedagógus teljes minősítését, melyet a súlyozás rendszere is befolyásol.
A digitális bemutató lehetséges tartalmi elemei
A védés célja: további információk nyújtása a pedagógusról
- Szakmai
fejlődés bemutatása: sarokkövek, szakmai szempontból különösen
meghatározó események, sikerek (kudarcok és kérdések) a pedagógiai
pályán
A pedagógus szakmai céljai, a nevelésről, oktatásról vallott felfogása
A pedagógiai munkásság legfontosabb elemei
Ami a portfólióból kimaradt vagy amit tovább szeretne erősíteni, hangsúlyozni
Elképzelések, szakmai tervek, fejlődési utak
"Elsősorban a szakmai fejlődésére koncentráljon, figyelembe véve, hogy a fejlődés bemutatása nem az életrajzának ismertetését jelenti. A korábbi munkahelyek, eredmények már szerepeltek a portfólióban, ezek vagy egyéb életrajzi elemek megemlítése akkor célszerű, ha rajtuk keresztül történik a szakmai fejlődés valamely elemének bemutatása.
(...)
A minősítés célja a magasabb fokozat elérése, a kompetenciák magasabb szintű képviseletének vizsgálata, arról kell számot adnia a minősítettnek, hogy milyen elképzelései vannak a közeljövőben, és azokhoz milyen módszertani kultúrát kíván rendelni. A portfólió az életutat mutatja be a pedagóguskompetenciák alapján, a védés a pedagógus ars poeticáját hivatott bemutatni a tapasztalatok, a levont tanulságok és a lehetőségek számbavételével.
(...)
Az előadás során javasolt törekedni arra, hogy a pedagógus személyisége, pedagógiai értékrendje, fejlődő kompetenciái megjelenjenek." (Módszertani segédlet szakértőknek2)
A prezentáció csak segítség a szóbeli mondandónkhoz!
Nincsen szabály a bemutató felépítésére.
Az alábbi minták nem teljesek, csak ötletként, gondolatébresztőként használhatóak.
A prezentáció önmagában nem elegendő, könnyen félreérthető vagy hiányos lehet.
Minden esetben a beszélő személye tölti meg igazi tartalommal a kivetített diákat!
Formai megjelenítés
Formai megjelenítés
- Megfelelő
kontrasztot alkalmazzunk
(sötét háttér világos betűk vagy fordítva).
- A diák legyenek egységesek (pl. azonos háttér, azonos betűtípus, cím méret).
- Minimum
24 pt
betűméretet használjunk, a cím legyen még nagyobb.
- Vázlatpontok,
címszavak, hívószavak legyenek a diákon. Ne legyen sok szöveg, mert
áttekinthetetlenné válik a látvány. (A dia szövegét nem szó szerint kell
felolvasni!)
- A 15 perces előadáshoz kb. 8-10 dia javasolt (attól függően, hogy a diákon mennyi a szöveg).
- Óvatosan alkalmazzunk animációs megoldásokat!
(Komolytalanná válhat a mondandónk, ha a kép vagy szöveg bepörög, beúszik vagy betűnként bepattog...) - Törekedjünk az elegáns, egységes formai megjelenítésre, ugyanakkor tartsuk szem előtt,
hogy nem elsősorban az informatikai megoldás, sokkal inkább a tartalom a LÉNYEG! - Mindenképpen próbáljuk el az "előadást", könnyen kicsúszhatunk az időből.
- A ppt-t a védés előtt mentsük el arra a számítógépre, amelyről majd a védés napján elindítjuk.
Érdemes kipróbálni, hogyan jelenik meg a prezentáció, hiszen az adott gép operációs rendszere, egyéni beállításai megváltoztathatják a gondosan elkészített látványelemeket.
(Semmiképpen se pendrájvról próbáljuk elindítani a ppt-t.)
Hét szabály a bemutatók készítéséhez
1. Mindent lehet, ha funkciója van: vagyis a rendelkezésre álló elemeket ne öncélúan keverjük, hanem tudatosan használjuk! A következő javaslatok mindegyikétől bátran eltérhetünk, ha éppen azzal szeretnénk felhívni valamire a figyelmet.
2. HÉT - HÉT - HÉT szabály: egy 10 perces előadáshoz nagyjából 7 dia, diánként 7 sor, soronként 7 szó elegendő.
3. Használjunk prezentert!
A diákon csak hívószavak, ábrák szerepeljenek, nem célszerű a mondandónkat részletesen leírni. A prezenterrel rámutathatunk a szóban forgó kifejezésre, ábrára, képrészletre.
4. A diavetítés kiválóan alkalmas táblázat, grafikon, kimutatás megjelenítésére. Azonban a szöveg már nem valószínű, hogy ráfér. Csak olyan ábrát vetítsünk ki, melyet értünk, s szóban meg tudunk magyarázni.
5.
Használjuk ki a rendelkezésre álló területet és képi lehetőségeket! Ne
csak szöveget vetítsünk ki. Legyenek képek, ábrák, vagy rajzok...
esetleg hanghatások, de törekedjünk az egységes megjelenítésre.
6.
Használjunk megfelelő méretű, színű és típusú betűket! (Címhez
legalább 44-es, egyéb szöveghez legalább 24-es méret ajánlott. Sötét háttéren világos betűket, világos háttéren sötét betűket alkalmazzunk.
A talp
nélküli betűtípusok kivetítve jól olvashatóak: pl. Tahoma, Arial,
Verdana, stb.)
7. Óvatosan az animációkkal! Egységes, elegáns megoldásokat használjunk. Célszerű animációs megoldások nélkül is elmenteni a bemutatónkat, s a "nyers" diákra legvégül illeszteni egy kellemes, visszafogott animációt.