2023. évi LII. törvény részletezi a pedagógusok új életpályájáról szóló információkat
Pedagógus életpálya
Összesítés az eddigi minősítésekről, létszámadatokról
2024 tavaszán az Oktatási Hivatal által kiadott közlemény szerint "a 10 éve működő pedagógusminősítés folyamatában a nyilvántartási rendszer adatai szerint eddig már több mint 126 ezer minősítési eljárás valósult meg sikeresen és eredményezett magasabb fokozatba lépést."
Főbb adatok 2016. szeptember 1-jén
Pedagógus létszám: kb. 170 000 fő.
Gyakornok: kb. 8 000 fő
Pedagógus I.: kb. 132 000 fő
Pedagógus II.: kb. 23 600 fő
Mesterpedagógus: kb. 7 300 fő
Kutatótanár: 120 fő
Mi is az a "pedagógus életpálya modell"?
A pedagógus életpálya szakaszai, az átsorolások
A minősítési rendszer öt fokozatból áll:
- gyakornok,
- pedagógus I.,
- pedagógus II.,
- mesterpedagógus és
- kutatótanár.
Ezek közül az első három fokozat egymásra épül, majd a pedagógus II. fokozat elérése után az előmenetel lehetősége kétfelé válik. Vagyis kinek-kinek a szakmai érdeklődése, pályafutása, eredményei határozzák meg, hogy ha tovább kíván lépni, a gyakorlatibb "mesterpedagógus", vagy a tudományosabb "kutatótanár" fokozatot célozza meg, de természetesen az is lehet, hogy valaki mesterpedagógusból lesz majd később kutatótanár.
Kinek kötelező a minősítés?
Az előmenetel,
vagyis a következő minősítés előírt időn belüli megszerzése a Pedagógus II.
fokozatig kötelező, míg a mesterpedagógus és a kutatótanár fokozatot lehetőségként tartalmazza a
rendszer.
Ez a két fokozat sajátos viszonyban áll egymással: mindkettő a Pedagógus II.
fokozatban eltöltött 6 év után pályázható meg, tehát akár egymás alternatívájának is tekinthető, azonban a két fokozat
jövedelemben kifejeződő presztízse nem azonos: a kutatótanárokat magasabb jövedelemmel ismeri el a rendszer, mint
mesterpedagógusokat. A pályakezdő pedagógusok kivétel nélkül gyakornoki minősítéssel kezdik meg a
munkát.
A gyakornoki idő
két év, és kötelezően minősítő vizsgával zárul.
A vizsga a gyakornoki idő lejártának hónapjában esedékes, de mivel ez normál
esetben éppen július-augusztusra esik, ilyenkor a tanév utolsó hónapjában kell
megszervezni a minősítő vizsgát. Sikeres minősítő vizsga esetén a gyakornok a
Pedagógus I. fokozatba kerül. Ha a gyakornok a minősítő vizsgán "nem
felelt meg" minősítést kapott, a gyakornoki ideje legfeljebb két évvel
meghosszabbítható, melynek végén újból minősítő vizsgát tehet. Ha a megismételt
minősítő vizsga is "nem felelt meg" eredménnyel zárul, a gyakornok
munkaviszonya a köznevelési törvény 64. § (8) szerint megszűnik.
A Pedagógus I.
fokozatba sorolt pedagógus az ebben a fokozatban eltelt 6 év után
kezdeményezheti a Pedagógus II. fokozatba való átsoroláshoz szükséges
minősítési eljárást. Ha a besorolástól számítva 9 év eltelt, a minősítő eljárásban való részvétel
kötelező. Ilyenkor az eljárásban való részvételt a foglalkoztató intézmény előírja a
pedagógusnak. A minősítési eljárás eredménye "megfelelt", vagy "újabb
minősítés szükséges" lehet. Utóbbi esetben két éven belül van lehetőség az eljárás megismétlésére.
Ha a megismételt minősítési eljárás is sikertelenül zárul, a pedagógus
munkaviszonya a köznevelési törvény 64. § (8) alapján megszűnik. Tehát annak,
aki a pályán szeretne maradni, a Pedagógus I. fokozat elérését követő maximum
11. évben meg kell szereznie a Pedagógus II. fokozatot.
A mesterpedagógussá minősítő eljárásban való részvétel (ez már nem kötelező) feltétele a pedagógus szakvizsga és a Pedagógus II. fokozatban eltöltött 6 év szakmai gyakorlat. Ha a minősítési eljárás sikertelen és a pedagógus a Pedagógus II. fokozatban marad, az eljárás kétévenként megismételhető.
A kutatótanár fokozat megszerzésére legalább 6 év, a Pedagógus II. fokozatban szerzett szakmai gyakorlattal lehet pályázni. Feltétele a pedagógusként is gyakorolt szakterülethez kötődő tudományos fokozat és a rendszeres publikációs tevékenység.
Kiknek van lehetősége (eddig) továbblépni Pedagógus II. vagy Mesterpedagógus fokozatba?
1. "Az első kör"
Az Oktatási Hivatal által működtetett internetes felületre 2014. április 30-ig tölthették fel az egyszerűsített vagy teljes portfóliójukat azok a Pedagógus I. fokozatba sorolt kollégák, akik a jelentkezéskor rendelkeztek szakvizsgával, s a legalább 14 év gyakorlati idővel.
Az egyszerűsített portfóliót feltöltők 2015. január 1-től csupán ideiglenesen kerülhetnek Pedagógus II. fokozatba, ám a minősítési eljáráson 2018 végéig nekik is meg kell felelniük, különben visszakerülnek az előző kategóriába.
A teljes portfóliót feltöltők jelentkezhettek minősítési eljárásra is, s amennyiben bekerültek a 2015. évi minősítési tervbe, s minősítésük sikeres lesz, a Pedagógus II. kategóriájuk már nem lesz "ideiglenes".
Azok számára, akik 15 év szakmai gyakorlattal, pedagógus szakvizsgával rendelkeznek és szerepelnek az Országos szakértői névjegyzéken, az Országos érettségi vizsgaelnöki névjegyzéken vagy a Szaktanácsadói névjegyzéken, a miniszter (az OH-n keresztül) pályázatot írt ki Mesterpedagógus fokozat elnyerésére. (A minősítési eljárást "próbaminősítéssel" vagy a "képzés részeként" szervezik meg számukra.) A fokozatba átsorolás kötelezettségekkel is jár majd: külön díjazás nélkül szakértői, szaktanácsadói feladatokat kell ellátniuk. Ezeknek a feladatoknak az elmulasztása visszaminősítést von maga után.
2. "A második kör"
A
pedagógus-szakvizsgával és legalább 8 év szakmai gyakorlattal, vagy a legalább
30 év szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógusok
2014. április 30-ig kérhették a 2015. évi minősítési tervbe való felvételüket.
Azoknak a kollégáknak, akiknek jelentkezését elfogadta az Oktatási Hivatal,
2014. november 30-ig kell feltölteniük a portfóliójukat az erre a célra
létrehozott felületre.
Számukra 2015 első felében várható a minősítési eljárás, melynek sikeres eredménye esetén 2016. január 1-jétől Pedagógus II. fokozatba lépnek.
3. "A harmadik kör"
Az oktatásért felelős államtitkárság várhatóan 2015. február végéig kihirdeti azon különös feltételeket, melyek megléte esetén további pedagógusoknak nyílik lehetőségük 2016-ban minősítésre jelentkezni. Az érintettek sikeres minősítés után várhatóan 2017. január 1-jétől léphetnek magasabb fokozatba.
Mit kell tudni a minősítési eljárásról?
A minősítési eljárás minősítő bizottság előtt zajlik. A bizottság általában háromtagú. A bizottság elnökét a kormányhivatal delegálja. Az elnök Mesterpedagógus fokozatba sorolt köznevelési szakértő, aki a külön jogszabályban foglaltak szerinti felkészítésben vett részt, és az Országos szakértői névjegyzéken pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) vagy pedagógusminősítés szakterületen szerepel.
A minősítési eljárásban a bizottság egyik tagja lehet vagy a kormányhivatal által delegált köznevelési szakértő, vagy pedig pedagógusképző felsőoktatási intézmény oktatója vagy gyakorlóiskolájának, gyakorlóóvodájának, gyakorlókollégiumának legalább Pedagógus II. fokozatba sorolt alkalmazottja. Az ő bizottsági tagságuk minden esetben külön jogszabály által előírt képzés elvégzéséhez kötött. A bizottság másik tagja az intézmény vezetője vagy az általa megbízott pedagógus-szakvizsgával rendelkező alkalmazott. Ha az intézményvezető minősítő eljárása zajlik, akkor "vezetői" szerepben a fenntartó képviselője vesz részt a bizottságban.
A Kutatótanár fokozatba történő besorolásnál a bizottság tagja az MTA delegáltja is.
A minősítő bizottságot minden esetben úgy kell összeállítani, hogy azonos munkakörben dolgozó pedagógust csak magasabb fokozatba besorolt pedagógus értékelhessen (a bizottság intézményi delegáltjának a minősített kollégánál magasabb minősítésűnek kell lennie). Kitétel továbbá, hogy a minősítő bizottság egyik tagjának azonos szakúnak kell lennie a minősített pedagógus főszakjával (vagyis a minősítés évében legnagyobb óraszámban tanított szakjával).
A minősítési eljárás folyamata az alábbi lépésekből áll:
- a pedagógus által tartott foglalkozások látogatása, értékelése, megbeszélése;
- az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés során látogatott foglalkozások tapasztalatainak megismerése;
- az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés összegző értékelésének elemzése;
- az intézményi önértékelés adott pedagógusra vonatkozó elemeinek megismerése;
- az információk értékelése, felkészülés a védés lebonyolítására, valamint
- a portfólióvédés lebonyolítása.
Mindez azt jelenti, hogy a minősítő bizottság több körben és több formában ismerkedik a minősítésben részt vevő pedagógus munkájával - ilyen a portfólió, illetve az intézményi értékelési folyamatokban keletkezett dokumentumok előzetes megismerése; az óralátogatás; a portfólióvédés.
A rendelet szerint a minősítő vizsga és a minősítési eljárás során használt kérdőívek, értékelőlapok, megfigyelési, önértékelési szempontok, feldolgozási segédletek és szempontsorok egységesek és nyilvánosak, vagyis mindegyik bizottság ugyanazokkal a értékelési eszközökkel dolgozik, és ezek a minősítettek számára is elérhetők (cikkünk megírásának pillanatában ezek a dokumentumok még nem állnak rendelkezésre, az viszont tudható, hogy a próbaminősítések során valóban teszteltek ilyen szempontsorokat). Ezeket az eszközöket az OH dolgozza ki, és a miniszter hagyja jóvá.
---------------------------------------------------------------------------
Pedagógus kompetenciák
- Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás
- Pedagógiai folyamatok, tevékenységek
tervezése és a megvalósításukhoz
kapcsolódó önreflexiók - A tanulás támogatása
- A tanuló személyiségének fejlesztése, az
egyéni bánásmód érvényesülése,
a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási,
magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő
sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség - A tanulói csoportok, közösségek
alakulásának segítése, fejlesztése,
esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre,
integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység - Pedagógiai folyamatok és a tanulók
személyiségfejlődésének
folyamatos értékelése, elemzése - A környezeti nevelésben mutatott jártasság, a fenntarthatóság értékrendjének hiteles képviselete és a környezettudatossághoz kapcsolódó attitűdök átadásának módja
- Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás
- Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért
INDIKÁTOR
A sztenderdeknek megfelelő kompetenciaelemek meglétét jelző tevékenységleírásokat nevezzük indikátoroknak. Az a jelölt kaphat diplomát, és az a pedagógus léphet előre az életpályamodell szintjein, akinél az indikátorok a kompetenciák meglétét és elvárt fejlettségét bizonyítják.