2023. évi LII. törvény részletezi a pedagógusok új életpályájáról szóló információkat

Pedagógus életpálya

Összesítés az eddigi minősítésekről, létszámadatokról

Az OH által elkészített összegző ppt

2024 tavaszán az Oktatási Hivatal által kiadott közlemény szerint "a 10 éve működő pedagógusminősítés folyamatában a nyilvántartási rendszer adatai szerint eddig már több mint 126 ezer minősítési eljárás valósult meg sikeresen és eredményezett magasabb fokozatba lépést."


Főbb adatok 2016. szeptember 1-jén

Pedagógus létszám: kb. 170 000 fő.

          Gyakornok: kb. 8 000 fő

          Pedagógus I.: kb. 132 000 fő

          Pedagógus II.: kb. 23 600 fő

          Mesterpedagógus: kb. 7 300 fő

          Kutatótanár: 120 fő

Mi is az a "pedagógus életpálya modell"?

A pedagógus életpálya szakaszai, az átsorolások

A minősítési rendszer öt fokozatból áll:

  • gyakornok,
  • pedagógus I.,
  • pedagógus II.,
  • mesterpedagógus és
  • kutatótanár.

Ezek közül az első három fokozat egymásra épül, majd a pedagógus II. fokozat elérése után az előmenetel lehetősége kétfelé válik. Vagyis kinek-kinek a szakmai érdeklődése, pályafutása, eredményei határozzák meg, hogy ha tovább kíván lépni, a gyakorlatibb "mesterpedagógus", vagy a tudományosabb "kutatótanár" fokozatot célozza meg, de természetesen az is lehet, hogy valaki mesterpedagógusból lesz majd később kutatótanár.

Kinek kötelező a minősítés?

Az előmenetel, vagyis a következő minősítés előírt időn belüli megszerzése a Pedagógus II. fokozatig kötelező, míg a mesterpedagógus és a kutatótanár fokozatot lehetőségként tartalmazza a rendszer.
Ez a két fokozat sajátos viszonyban áll egymással: mindkettő a Pedagógus II. fokozatban eltöltött 6 év után pályázható meg, tehát akár egymás alternatívájának is tekinthető, azonban a két fokozat jövedelemben kifejeződő presztízse nem azonos: a kutatótanárokat magasabb jövedelemmel ismeri el a rendszer, mint mesterpedagógusokat. A pályakezdő pedagógusok kivétel nélkül gyakornoki minősítéssel kezdik meg a munkát.

A gyakornoki idő két év, és kötelezően minősítő vizsgával zárul.
A vizsga a gyakornoki idő lejártának hónapjában esedékes, de mivel ez normál esetben éppen július-augusztusra esik, ilyenkor a tanév utolsó hónapjában kell megszervezni a minősítő vizsgát. Sikeres minősítő vizsga esetén a gyakornok a Pedagógus I. fokozatba kerül. Ha a gyakornok a minősítő vizsgán "nem felelt meg" minősítést kapott, a gyakornoki ideje legfeljebb két évvel meghosszabbítható, melynek végén újból minősítő vizsgát tehet. Ha a megismételt minősítő vizsga is "nem felelt meg" eredménnyel zárul, a gyakornok munkaviszonya a köznevelési törvény 64. § (8) szerint megszűnik.

A Pedagógus I. fokozatba sorolt pedagógus az ebben a fokozatban eltelt 6 év után kezdeményezheti a Pedagógus II. fokozatba való átsoroláshoz szükséges minősítési eljárást. Ha a besorolástól számítva 9 év eltelt, a minősítő eljárásban való részvétel kötelező. Ilyenkor az eljárásban való részvételt a foglalkoztató intézmény előírja a pedagógusnak. A minősítési eljárás eredménye "megfelelt", vagy "újabb minősítés szükséges" lehet. Utóbbi esetben két éven belül van lehetőség az eljárás megismétlésére.
Ha a megismételt minősítési eljárás is sikertelenül zárul, a pedagógus munkaviszonya a köznevelési törvény 64. § (8) alapján megszűnik. Tehát annak, aki a pályán szeretne maradni, a Pedagógus I. fokozat elérését követő maximum 11. évben meg kell szereznie a Pedagógus II. fokozatot.

A mesterpedagógussá minősítő eljárásban való részvétel (ez már nem kötelező) feltétele a pedagógus szakvizsga és a Pedagógus II. fokozatban eltöltött 6 év szakmai gyakorlat. Ha a minősítési eljárás sikertelen és a pedagógus a Pedagógus II. fokozatban marad, az eljárás kétévenként megismételhető.

A kutatótanár fokozat megszerzésére legalább 6 év, a Pedagógus II. fokozatban szerzett szakmai gyakorlattal lehet pályázni. Feltétele a pedagógusként is gyakorolt szakterülethez kötődő tudományos fokozat és a rendszeres publikációs tevékenység.

Kiknek van lehetősége (eddig) továbblépni Pedagógus II. vagy Mesterpedagógus fokozatba?

1. "Az első kör"

Az Oktatási Hivatal által működtetett internetes felületre 2014. április 30-ig tölthették fel az egyszerűsített vagy teljes portfóliójukat azok a Pedagógus I. fokozatba sorolt kollégák, akik a jelentkezéskor rendelkeztek szakvizsgával, s a legalább 14 év gyakorlati idővel.

Az egyszerűsített portfóliót feltöltők 2015. január 1-től csupán ideiglenesen kerülhetnek Pedagógus II. fokozatba, ám a minősítési eljáráson 2018 végéig nekik is meg kell felelniük, különben visszakerülnek az előző kategóriába.

A teljes portfóliót feltöltők jelentkezhettek minősítési eljárásra is, s amennyiben bekerültek a 2015. évi minősítési tervbe, s minősítésük sikeres lesz, a Pedagógus II. kategóriájuk már nem lesz "ideiglenes".

Azok számára, akik 15 év szakmai gyakorlattal, pedagógus szakvizsgával rendelkeznek és szerepelnek az Országos szakértői névjegyzéken, az Országos érettségi vizsgaelnöki névjegyzéken vagy a Szaktanácsadói névjegyzéken, a miniszter (az OH-n keresztül) pályázatot írt ki Mesterpedagógus fokozat elnyerésére. (A minősítési eljárást "próbaminősítéssel" vagy a "képzés részeként" szervezik meg számukra.) A fokozatba átsorolás kötelezettségekkel is jár majd: külön díjazás nélkül szakértői, szaktanácsadói feladatokat kell ellátniuk. Ezeknek a feladatoknak az elmulasztása visszaminősítést von maga után.

2. "A második kör"

A pedagógus-szakvizsgával és legalább 8 év szakmai gyakorlattal, vagy a legalább 30 év szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógusok
2014. április 30-ig kérhették a 2015. évi minősítési tervbe való felvételüket. Azoknak a kollégáknak, akiknek jelentkezését elfogadta az Oktatási Hivatal, 2014. november 30-ig kell feltölteniük a portfóliójukat az erre a célra létrehozott felületre.

Számukra 2015 első felében várható a minősítési eljárás, melynek sikeres eredménye esetén 2016. január 1-jétől Pedagógus II. fokozatba lépnek.

3. "A harmadik kör"

Az oktatásért felelős államtitkárság várhatóan 2015. február végéig kihirdeti azon különös feltételeket, melyek megléte esetén további pedagógusoknak nyílik lehetőségük 2016-ban minősítésre jelentkezni. Az érintettek sikeres minősítés után várhatóan 2017. január 1-jétől léphetnek magasabb fokozatba.

Mit kell tudni a minősítési eljárásról?

A minősítési eljárás minősítő bizottság előtt zajlik. A bizottság általában háromtagú. A bizottság elnökét a kormányhivatal delegálja. Az elnök Mesterpedagógus fokozatba sorolt köznevelési szakértő, aki a külön jogszabályban foglaltak szerinti felkészítésben vett részt, és az Országos szakértői névjegyzéken pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) vagy pedagógusminősítés szakterületen szerepel.

A minősítési eljárásban a bizottság egyik tagja lehet vagy a kormányhivatal által delegált köznevelési szakértő, vagy pedig pedagógusképző felsőoktatási intézmény oktatója vagy gyakorlóiskolájának, gyakorlóóvodájának, gyakorlókollégiumának legalább Pedagógus II. fokozatba sorolt alkalmazottja. Az ő bizottsági tagságuk minden esetben külön jogszabály által előírt képzés elvégzéséhez kötött. A bizottság másik tagja az intézmény vezetője vagy az általa megbízott pedagógus-szakvizsgával rendelkező alkalmazott. Ha az intézményvezető minősítő eljárása zajlik, akkor "vezetői" szerepben a fenntartó képviselője vesz részt a bizottságban.

A Kutatótanár fokozatba történő besorolásnál a bizottság tagja az MTA delegáltja is.

A minősítő bizottságot minden esetben úgy kell összeállítani, hogy azonos munkakörben dolgozó pedagógust csak magasabb fokozatba besorolt pedagógus értékelhessen (a bizottság intézményi delegáltjának a minősített kollégánál magasabb minősítésűnek kell lennie). Kitétel továbbá, hogy a minősítő bizottság egyik tagjának azonos szakúnak kell lennie a minősített pedagógus főszakjával (vagyis a minősítés évében legnagyobb óraszámban tanított szakjával).

A minősítési eljárás folyamata az alábbi lépésekből áll:

  • a pedagógus által tartott foglalkozások látogatása, értékelése, megbeszélése;
  • az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés során látogatott foglalkozások tapasztalatainak megismerése;
  • az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés összegző értékelésének elemzése;
  • az intézményi önértékelés adott pedagógusra vonatkozó elemeinek megismerése;
  • az információk értékelése, felkészülés a védés lebonyolítására, valamint
  • a portfólióvédés lebonyolítása.

Mindez azt jelenti, hogy a minősítő bizottság több körben és több formában ismerkedik a minősítésben részt vevő pedagógus munkájával - ilyen a portfólió, illetve az intézményi értékelési folyamatokban keletkezett dokumentumok előzetes megismerése; az óralátogatás; a portfólióvédés.

A rendelet szerint a minősítő vizsga és a minősítési eljárás során használt kérdőívek, értékelőlapok, megfigyelési, önértékelési szempontok, feldolgozási segédletek és szempontsorok egységesek és nyilvánosak, vagyis mindegyik bizottság ugyanazokkal a értékelési eszközökkel dolgozik, és ezek a minősítettek számára is elérhetők (cikkünk megírásának pillanatában ezek a dokumentumok még nem állnak rendelkezésre, az viszont tudható, hogy a próbaminősítések során valóban teszteltek ilyen szempontsorokat). Ezeket az eszközöket az OH dolgozza ki, és a miniszter hagyja jóvá.

---------------------------------------------------------------------------

Pedagógus kompetenciák

  1. Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás
  2. Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz
    kapcsolódó önreflexiók
  3. A tanulás támogatása
  4. A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése,
    a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási,
    magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő
    sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség
  5. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése,
    esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre,
    integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység
  6. Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének
    folyamatos értékelése, elemzése
  7. A környezeti nevelésben mutatott jártasság, a fenntarthatóság értékrendjének hiteles képviselete és a környezettudatossághoz kapcsolódó attitűdök átadásának módja 
  8. Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás
  9. Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért

INDIKÁTOR

A sztenderdeknek megfelelő kompetenciaelemek meglétét jelző tevékenységleírásokat nevezzük indikátoroknak. Az a jelölt kaphat diplomát, és az a pedagógus léphet előre az életpályamodell szintjein, akinél az indikátorok a kompetenciák meglétét és elvárt fejlettségét bizonyítják.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el