Minősítés
2020
Megjelent az Útmutató 6. változata
Az Oktatási Hivatal honlapján 2019. június 27-én közzétette az Útmutató a pedagógusok minősítési rendszerében a Pedagógus I. és Pedagógus II. fokozatba lépéshez c. kiadvány
hatodik, módosított változatát. A kiadványban a korábbi nyolc kompetenciaterület mellett egy kilencedik (sorszámban hetedik) is szerepel: A környezeti nevelésben mutatott jártasság, a fenntarthatóság értékrendjének hiteles képviselete és a környezettudatossághoz kapcsolódó attitűdök átadásának módja.
A pedagógus kompetenciák tehát az alábbiak:
1. kompetencia: Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás
2. kompetencia: Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz
kapcsolódó önreflexiók
3. kompetencia: A tanulás támogatása
4. kompetencia: A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a
hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási
nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres
neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség
5. kompetencia: A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés,
nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki
tevékenység
6. kompetencia: Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos
értékelése, elemzése
7. kompetencia: A környezeti nevelésben mutatott jártasság, a fenntarthatóság értékrendjének
hiteles képviselete és a környezettudatossághoz kapcsolódó attitűdök átadásának módja.
8. kompetencia: Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás
9. kompetencia: Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért
---------
Az új kompetenciaterülethez tartozó indikátorok:
7.1 Segíti a gyermekeket, tanulókat, hogy megértsék a nem fenntartható és fenntartható fejlődés különbségeit.
7.2 Kihasználja saját szakterületén, illetve intézményében a fenntarthatóságra nevelés pedagógiai lehetőségeit.
7.3 Lehetővé teszi a tanulók számára, hogy saját cselekedeteikkel, viselkedésükkel hozzájáruljanak a fenntarthatósághoz, tudatosítva bennük, hogy a jövő rajtuk is múlik.
7.4 Segíti tanulóit, hogy a múlt és a jelen tükrében kreatívan gondolkodjanak a lehetséges jövőről.
2020. évi pedagógusminősítési keretszámokról
(2019. február 28.)
2019. február 28-án az oktatásért felelős miniszter megjelentette a 2020. évi pedagógusminősítési keretszámokat. A közlemény az Oktatási Hivatal honlapján olvasható az alábbi linken:
https://www.oktatas.hu/kozneveles/pedagogusminosites/2020_evi_pedagogusminosites/
- A Pedagógus I. fokozatot megcélzó minősítő vizsga azoknak az aktív jogviszonnyal rendelkező gyakornokoknak kötelező, akiknek gyakornoki ideje 2020-ban jár le.
- A közlemény a Pedagógus II. fokozat elérésére vonatkozóan már nem tartalmaz "különös feltételeket". A minősítésre jelentkezés feltételeit a továbbiakban már kizárólag a 326/2013. (VIII.30.) Korm. rendelet előírásai határozzák meg.
Ennek alapján abban az évben lehet részt venni a Pedagógus II. fokozat
elérésére irányuló minősítési eljárásban, ha az előző fokozatban a pedagógus legalább hat év szakmai
gyakorlatot szerzett.
A 2020. évi minősítési eljárásokra a
pedagógusoknak 2019. március 31-ig kell írásos jelentkezésüket
benyújtaniuk intézményvezetőjük számára.
A Pedagógus I. és Pedagógus II. fokozatba történő besorolásra irányuló első minősítő vizsga és minősítési eljárás díjtalan.
- A közleményben a Mesterpedagógus fokozat eléréséhez viszont még meghatározták a különös feltételeket. A mesterpedagógus fokozat elérésére irányuló, a fejlesztő támogató, a fejlesztő innovátori vagy az intézményvezetői tevékenységet célzó általános minősítési eljárásra az a Pedagógus II. fokozatba besorolt pedagógus jelentkezhet, akinek szakvizsgája és legalább 17 év szakmai gyakorlata van. Keretszám: 18500 fő.
Az ú.n. "hiányterületeken" szakértői, szaktanácsadói feladatok ellátására is lehet jelentkezni. Ehhez pedagógus II. besorolásra és legalább 14 év szakmai gyakorlatra van szükség.