Minősítés

Kérdések és válaszok a minősítési eljárás részleteiről

Összegzés az OH Útmutató és a 326/2013. (VIII.30.) korm. rend. alapján

Hány %-ot kell elérni a sikeres minősítéshez?

A minősítő vizsga, a minősítési eljárás sikeres, ha az értékelés során a pedagógus-kompetenciák értékelésénél

a) a gyakornok legalább 60 %-ot,

b) a Pedagógus II. fokozat elérését célzó minősítő eljárásban a pedagógus legalább 75 %-ot, vagy

c) a Mesterpedagógus fokozat elérését célzó minősítési eljárásban a pedagógus legalább 85 %-ot

ért el, valamint - az a)-b) pontok esetén - a kompetenciák százalékos értékelése egyenként is meghaladja a huszonöt százalékot.

Kik a minősítő bizottság tagjai?

A minősítési eljárást a minősítőbizottság folytatja le, amely három főből áll.
Tagjai: az Oktatási Hivatal által delegált két szakértő (legalább egyikük azonos szakos a minősítendő pedagógussal) és az intézményvezető (vagy az általa megbízott szakvizsgázott vezető).

Mire számíthatunk, ha már kitűzték a minősítés időpontját? (Ped. II.)

  1. A minősítési eljárás időpontja előtt 30 nappal szakértők már tanulmányozhatják a pedagógus portfólióját.
  2. A minősítő bizottság elnöke a kijelölt időpont előtt tizenöt nappal felveszi a kapcsolatot a minősítési eljárásban részt vevő pedagógussal, és egyezteti a minősítési eljárás részletes menetét.
  3. A bizottság tagjai a portfólió alapján írásban kérdéseket fogalmaznak meg, s ezeket legkésőbb a védés előtt 5 nappal eljuttatják a pedagógushoz.
  4. A bizottság tagjai megtekinti a pedagógus két tanóráját/foglalkozását
    (326/2013. Korm.rend. szerint előírt számú órát).
  5. Sor kerül az e-portfólió védésére. (Azon belül a 15 perces digitális előadás bemutatására.)

Mikortól láthatják a szakértők a pedagógus portfólióját?

Pedagógusminősítés esetén a kijelölt látogatási időpont előtt 30 nappal válik lehetővé az értékelendő pedagógus által feltöltött e-portfólió előzetes értékelése az Értékelési feladatok elvégzése linken. A felületen minden értékelési feladat megjelenik, amennyiben az intézményi delegált kijelölése is megtörtént, de az értékelés csak a fenti határidőn belül kezdhető meg.

Milyen esetben és milyen határidőig lehet hiánypótlásra felszólítani a pedagógust?

A minősítő bizottság számára megnyíló portfólió dokumentumainak áttekintését követően az elnök a lehető legrövidebb időn belül - lehetőség szerint a portfólióvédést, pályázatvédést megelőző 25. napig - e-mailben továbbítja a pedagógus számára a hiánypótlás vagy a portfólió dokumentumának cseréjére vonatkozó kérését annak érdekében, hogy a pedagógus eleget tudjon tenni a kérésnek a védést megelőző huszadik nap előtt. Pedagógus I. és Pedagógus II. fokozat megszerzésére irányuló minősítő vizsga vagy minősítési eljárás esetén a Portfólióvédési jegyzőkönyvben szükséges rögzíteni a pedagógus által pótlólag küldött dokumentum/ok megnevezését, címét és azt/azokat a Portfólióvédési jegyzőkönyvvel együtt, egy PDF dokumentumként szükséges az informatikai felületre feltölteni. Az eredeti dokumentumokat a Portfólióvédési jegyzőkönyv eredeti példányával együtt az intézmény őrzi.

Mikor és hogyan küldik el a szakértők a pedagógusnak szóló kérdéseket?

A minősítő bizottság tagjai a látogatást megelőző 7. napig az e-portfólió alapján kérdéseket fogalmaznak meg a felületen, melyeket a bizottság elnöke összesít, és a védés előtt 5 nappal a felületen a kérdéseket a pedagógus számára elérhetővé teszi. Az e-portfólió előzetes értékelésére a látogatást megelőző napig van lehetőség, az előzetes értékelést legkésőbb a látogatást megelőző napon le kell zárni. Az óra-/foglalkozáslátogatáshoz, valamint az e-portfólió védéséhez szükséges dokumentumok az értékelőfelületen olvashatók.

Hogyan zajlik a minősítés adminisztálása?

A minősítési eljárás szempontjainak való megfelelést a minősítőbizottság tagjai egyenként és összességükben a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 1. mellékletében meghatározott súlyozási szabályok alapján, egymástól függetlenül értékelik, és értékelésüket az OH által működtetett informatikai támogató rendszerben dokumentálják.

Mikor derül ki a minősítés eredménye?

A szakértőknek és az intézményi delegáltnak a látogatást követő 15 napon belül rögzíteni kell az óra-/foglalkozáslátogatás értékelését. A kompetenciák értékelésében tapasztalt jelentős különbség esetén a minősítő bizottság elnöke az egyeztetés során az értékelő felületet megnyithatja az érintett minősítő bizottsági tag(ok) számára a módosítás elvégzésére. A minősítési eljárás a védés napját követő 20. napon zárul le. A minősítés eredménye a pedagógus felületén is megjelenik.

Tennivalók a minősítés előtt

Az elnök (elektronikus levél vagy telefon útján) felveszi a kapcsolatot az intézmény vezetőjével és egyezteti a minősítési eljárás részleteit.
A szakértők (elnök és szakos minősítési szakértő) és az intézményi delegált számára 30 nappal a látogatás előtt láthatóvá válik a pedagógus e-portfóliója. Amennyiben úgy ítélik meg, hiánypótlásra szólítják fel a pedagógust. Ez esetben a pótolt dokumentumokat e-mailben a megadott határidőig el kell küldeni és a védés napjára nyomtatott formában el kell hozni. A bizottsági tagok minden indikátorra pontszámokat adnak a látogatás előtti hétig, s írásban kérdéseket intéznek a pedagógushoz.

Az óralátogatás és portfólióvédés napja

A minősítés napján az érintett pedagógus(ok) minden más iskolai feladat alól mentesülnek. Sőt, a KLIK-kel kötött kollektív szerződés értelmében további egy nap jár nekik a felkészülésre.

A látogatási nap lehetséges menete egy pedagógus esetén:

(Természetesen ez nem előírás, csupán az eddigi minősítések során kialakult gyakorlat.
Az órák a csengetési rendhez igazodnak.)

8-8.30 rövid bemutatkozó beszélgetés a pedagógussal és a bizottság tagjaival, részletek egyeztetése, hiánypótlásra felszólítás esetén a pótolt dokumentumok átadása nyomtatott és aláírt formában, a tanórához kapcsolódó tematikus terv és óraterv átadása

9.00-11.00 két egymást követő tanóra meglátogatása (lehet azonos csoportban vagy különböző csoportokban is)

11.00-11.45 szakmai beszélgetés a tanórákhoz kapcsolódóan

12.00-13.00 portfólióvédés
(15 perces digitális bemutató segítségével a pedagógus előadása, és kérdések megválaszolása)

Ezután a szakértők még a helyszínen egyeztetik a véleményüket, lehetőség szerint elvégzik a szükséges adminisztációs feladataikat.

Hogyan zajlik a tanóra látogatása és elemzése?

A tanóra előtt és után személyes megbeszélés zajlik az érintettek között. Kérdéseket fogalmazhatnak meg a pedagógiai programra, az intézményi dokumentumokra vonatkozóan.
A tanórán/foglalkozáson a szakértő jegyzeteket készít, rögzíti tapasztalatait.

Végül sor kerül az óra/foglalkozás elemzésére, megbeszélésére (reflexiók, tanulságok, stb.)
A megfigyelés a nyolc pedagóguskompetenciára, valamint az ezekhez kapcsolódó indikátorokra épül.
Az óra(k)/foglalkozás(ok) megfigyelése után, a szakértő szükség szerint kérhet időt, hogy a megfigyeléseit az indikátorok alapján összesítse és megfogalmazza kérdéseit.

Az elemzést a pedagógus reflexiója, önértékelése nyitja meg.

A pedagógus egyrészt összefoglalja, hogy mennyire tartja eredményesnek az órát vagy a foglalkozást, milyen mértékben sikerült megvalósítania a kitűzött célokat, mi indokolja az eltérést, másrészt röviden értelmezheti, elemezheti a történéseket, saját pedagóguskompetenciáit az óra vagy a foglalkozás alapján. A pedagógus önértékelését a látogatáson részt vevő további személyek reflexiói követik. Ezután a szakértő elemzi az órát. Az óra vagy a foglalkozás elemzése egyrészt az óra vagy a foglalkozás menetének rövid áttekintése alapján, másrészt az előzetesen megadott nyolc pedagóguskompetencia és az ezekhez kapcsolódó indikátorok alapján történik.

A pedagógus elemzést záró megszólalásának lehetséges tartalmi elemei:

  • véleménynyilvánítás az elhangzottakkal kapcsolatban,
  • tömör, összefoglaló válaszok a felmerült kérdésekre,
  • utalás saját fejlesztési tervére a látogatáson elemzett, a megfelelően erős és a fejlesztendő kompetenciáival kapcsolatban

Mi az óralátogatás célja? Kik vesznek részt a látogatáson?

Az óralátogatás célja a pedagógus kompetenciáinak és kompetenciaszintjének értékelése a pedagógus tervezési és tanítási tevékenysége alapján. Az óra-/foglalkozáslátogatás értékelése része a pedagógus átfogó minősítésének. Az óra vagy a foglalkozás látogatását a szakos szakértő és az intézmény vezetője közösen végzi. A minősítés során a szakértő a szakórát vagy a foglalkozást aszerint értékeli, hogy az óra/foglalkozás megtervezése, megtartása és elemzése a pedagógusnak milyen kompetenciáiról és a meglevő kompetenciák milyen szintjéről tanúskodik. Az értékelés egységesen a megadott nyolc pedagóguskompetencia szerint, valamint a hozzájuk kapcsolódó indikátorok alapján történik.

A tanítási órán/foglalkozáson és az azt követő megbeszélésen a szakos szakértőn és az intézményvezetőn kívül más személy csak a pedagógus hozzájárulásával és a szakértő engedélyével vehet részt.

Milyen dokumentumokat kérhet/nézhet meg a szakértő az óralátogatáshoz kapcsolódóan?

  • az intézmény pedagógiai programja,
  • tanulási-tanítási egység terve,
  • tematikus terv,
  • óraterv, foglalkozásterv,
  • tanulói dokumentumok (tanulói füzet, feladatlap, témazáró dolgozat, tanulói e-portfólió stb.),

Nem ellenőrzi ugyanakkor a szakértő a tanmenetet, a naplót és az ellenőrzőket.


Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el