Minősítés
Kérdések és válaszok a minősítési eljárás részleteiről
Összegzés az OH Útmutató és a 326/2013. (VIII.30.) korm. rend. alapján
Hány %-ot kell elérni a sikeres minősítéshez?
A minősítő vizsga, a minősítési eljárás sikeres, ha az értékelés során a pedagógus-kompetenciák értékelésénél
a) a gyakornok legalább 60 %-ot,
b) a Pedagógus II. fokozat elérését célzó minősítő eljárásban a pedagógus legalább 75 %-ot, vagy
c) a Mesterpedagógus fokozat elérését célzó minősítési eljárásban a pedagógus legalább 85 %-ot
ért el, valamint - az a)-b) pontok esetén - a kompetenciák százalékos értékelése egyenként is meghaladja a huszonöt százalékot.
Kik a minősítő bizottság tagjai?
A minősítési eljárást a minősítőbizottság folytatja le, amely három főből áll.
Tagjai: az Oktatási Hivatal által delegált két szakértő (legalább egyikük azonos szakos a minősítendő pedagógussal) és az intézményvezető (vagy az általa megbízott szakvizsgázott vezető).
Mire számíthatunk, ha már kitűzték a minősítés időpontját? (Ped. II.)
- A minősítési eljárás időpontja előtt 30 nappal szakértők már tanulmányozhatják a pedagógus portfólióját.
- A minősítő bizottság elnöke a kijelölt időpont előtt tizenöt nappal felveszi a kapcsolatot a minősítési eljárásban részt vevő pedagógussal, és egyezteti a minősítési eljárás részletes menetét.
- A bizottság tagjai a portfólió alapján írásban kérdéseket fogalmaznak meg, s ezeket legkésőbb a védés előtt 5 nappal eljuttatják a pedagógushoz.
- A bizottság tagjai megtekinti a pedagógus két tanóráját/foglalkozását
(326/2013. Korm.rend. szerint előírt számú órát). - Sor kerül az e-portfólió védésére. (Azon belül a 15 perces digitális előadás bemutatására.)
Mikortól láthatják a szakértők a pedagógus portfólióját?
Pedagógusminősítés esetén a kijelölt látogatási időpont előtt 30 nappal válik lehetővé az értékelendő pedagógus által feltöltött e-portfólió előzetes értékelése az Értékelési feladatok elvégzése linken. A felületen minden értékelési feladat megjelenik, amennyiben az intézményi delegált kijelölése is megtörtént, de az értékelés csak a fenti határidőn belül kezdhető meg.
Milyen esetben és milyen határidőig lehet hiánypótlásra felszólítani a pedagógust?
A minősítő bizottság számára megnyíló portfólió dokumentumainak áttekintését követően az elnök a lehető legrövidebb időn belül - lehetőség szerint a portfólióvédést, pályázatvédést megelőző 25. napig - e-mailben továbbítja a pedagógus számára a hiánypótlás vagy a portfólió dokumentumának cseréjére vonatkozó kérését annak érdekében, hogy a pedagógus eleget tudjon tenni a kérésnek a védést megelőző huszadik nap előtt. Pedagógus I. és Pedagógus II. fokozat megszerzésére irányuló minősítő vizsga vagy minősítési eljárás esetén a Portfólióvédési jegyzőkönyvben szükséges rögzíteni a pedagógus által pótlólag küldött dokumentum/ok megnevezését, címét és azt/azokat a Portfólióvédési jegyzőkönyvvel együtt, egy PDF dokumentumként szükséges az informatikai felületre feltölteni. Az eredeti dokumentumokat a Portfólióvédési jegyzőkönyv eredeti példányával együtt az intézmény őrzi.
Mikor és hogyan küldik el a szakértők a pedagógusnak szóló kérdéseket?
A minősítő bizottság tagjai a látogatást megelőző 7. napig az e-portfólió alapján kérdéseket fogalmaznak meg a felületen, melyeket a bizottság elnöke összesít, és a védés előtt 5 nappal a felületen a kérdéseket a pedagógus számára elérhetővé teszi. Az e-portfólió előzetes értékelésére a látogatást megelőző napig van lehetőség, az előzetes értékelést legkésőbb a látogatást megelőző napon le kell zárni. Az óra-/foglalkozáslátogatáshoz, valamint az e-portfólió védéséhez szükséges dokumentumok az értékelőfelületen olvashatók.
Hogyan zajlik a minősítés adminisztálása?
A minősítési eljárás szempontjainak való megfelelést a minősítőbizottság tagjai egyenként és összességükben a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 1. mellékletében meghatározott súlyozási szabályok alapján, egymástól függetlenül értékelik, és értékelésüket az OH által működtetett informatikai támogató rendszerben dokumentálják.
Mikor derül ki a minősítés eredménye?
A szakértőknek és az intézményi delegáltnak a látogatást követő 15 napon belül rögzíteni kell az óra-/foglalkozáslátogatás értékelését. A kompetenciák értékelésében tapasztalt jelentős különbség esetén a minősítő bizottság elnöke az egyeztetés során az értékelő felületet megnyithatja az érintett minősítő bizottsági tag(ok) számára a módosítás elvégzésére. A minősítési eljárás a védés napját követő 20. napon zárul le. A minősítés eredménye a pedagógus felületén is megjelenik.
Tennivalók a minősítés előtt
Az elnök (elektronikus levél vagy telefon útján) felveszi a
kapcsolatot az intézmény vezetőjével és egyezteti a minősítési eljárás
részleteit.
A szakértők (elnök és szakos minősítési szakértő) és az intézményi
delegált számára 30 nappal a látogatás előtt láthatóvá válik a
pedagógus e-portfóliója. Amennyiben úgy ítélik meg, hiánypótlásra
szólítják fel a pedagógust. Ez esetben a pótolt dokumentumokat e-mailben
a megadott határidőig el kell küldeni és a védés napjára nyomtatott
formában el kell hozni. A bizottsági tagok minden indikátorra
pontszámokat adnak a látogatás előtti hétig, s írásban kérdéseket
intéznek a pedagógushoz.
Az óralátogatás és portfólióvédés napja
A minősítés napján az érintett pedagógus(ok) minden más iskolai feladat alól mentesülnek. Sőt, a KLIK-kel kötött kollektív szerződés értelmében további egy nap jár nekik a felkészülésre.
A látogatási nap lehetséges menete egy pedagógus esetén:
(Természetesen ez nem előírás, csupán az eddigi minősítések során kialakult gyakorlat.
Az órák a csengetési rendhez igazodnak.)
8-8.30 rövid bemutatkozó beszélgetés a pedagógussal és a bizottság tagjaival, részletek egyeztetése, hiánypótlásra felszólítás esetén a pótolt dokumentumok átadása nyomtatott és aláírt formában, a tanórához kapcsolódó tematikus terv és óraterv átadása
9.00-11.00 két egymást követő tanóra meglátogatása (lehet azonos csoportban vagy különböző csoportokban is)
11.00-11.45 szakmai beszélgetés a tanórákhoz kapcsolódóan
12.00-13.00 portfólióvédés
(15 perces digitális bemutató segítségével a pedagógus előadása, és kérdések megválaszolása)
Ezután a szakértők még a helyszínen egyeztetik a véleményüket, lehetőség szerint elvégzik a szükséges adminisztációs feladataikat.
Hogyan zajlik a tanóra látogatása és elemzése?
A tanóra előtt és után személyes megbeszélés zajlik az érintettek
között. Kérdéseket fogalmazhatnak meg a pedagógiai programra, az
intézményi dokumentumokra vonatkozóan.
A tanórán/foglalkozáson a szakértő jegyzeteket készít, rögzíti tapasztalatait.
Végül sor kerül az óra/foglalkozás elemzésére, megbeszélésére (reflexiók, tanulságok, stb.)
A megfigyelés a nyolc pedagóguskompetenciára, valamint az ezekhez
kapcsolódó indikátorokra épül.
Az óra(k)/foglalkozás(ok) megfigyelése
után, a szakértő szükség szerint kérhet időt, hogy a megfigyeléseit az
indikátorok alapján összesítse és megfogalmazza kérdéseit.
Az elemzést a pedagógus reflexiója, önértékelése nyitja meg.
A pedagógus egyrészt összefoglalja, hogy mennyire tartja eredményesnek az órát vagy a foglalkozást, milyen mértékben sikerült megvalósítania a kitűzött célokat, mi indokolja az eltérést, másrészt röviden értelmezheti, elemezheti a történéseket, saját pedagóguskompetenciáit az óra vagy a foglalkozás alapján. A pedagógus önértékelését a látogatáson részt vevő további személyek reflexiói követik. Ezután a szakértő elemzi az órát. Az óra vagy a foglalkozás elemzése egyrészt az óra vagy a foglalkozás menetének rövid áttekintése alapján, másrészt az előzetesen megadott nyolc pedagóguskompetencia és az ezekhez kapcsolódó indikátorok alapján történik.
A pedagógus elemzést záró megszólalásának lehetséges tartalmi elemei:
- véleménynyilvánítás az elhangzottakkal kapcsolatban,
- tömör, összefoglaló válaszok a felmerült kérdésekre,
- utalás saját fejlesztési tervére a látogatáson elemzett, a megfelelően erős és a fejlesztendő kompetenciáival kapcsolatban
Mi az óralátogatás célja? Kik vesznek részt a látogatáson?
Az óralátogatás célja a pedagógus kompetenciáinak és kompetenciaszintjének értékelése a pedagógus tervezési és tanítási tevékenysége alapján. Az óra-/foglalkozáslátogatás értékelése része a pedagógus átfogó minősítésének. Az óra vagy a foglalkozás látogatását a szakos szakértő és az intézmény vezetője közösen végzi. A minősítés során a szakértő a szakórát vagy a foglalkozást aszerint értékeli, hogy az óra/foglalkozás megtervezése, megtartása és elemzése a pedagógusnak milyen kompetenciáiról és a meglevő kompetenciák milyen szintjéről tanúskodik. Az értékelés egységesen a megadott nyolc pedagóguskompetencia szerint, valamint a hozzájuk kapcsolódó indikátorok alapján történik.
A tanítási órán/foglalkozáson és az azt követő megbeszélésen a szakos szakértőn és az intézményvezetőn kívül más személy csak a pedagógus hozzájárulásával és a szakértő engedélyével vehet részt.
Milyen dokumentumokat kérhet/nézhet meg a szakértő az óralátogatáshoz kapcsolódóan?
- az intézmény pedagógiai programja,
- tanulási-tanítási egység terve,
- tematikus terv,
- óraterv, foglalkozásterv,
- tanulói dokumentumok (tanulói füzet, feladatlap, témazáró dolgozat, tanulói e-portfólió stb.),
Nem ellenőrzi ugyanakkor a szakértő a tanmenetet, a naplót és az ellenőrzőket.