Pedagógus kompetenciák
és indikátorok
Kompetenciák
és indikátorok
az Útmutató 6. változata alapján (2019. június 27-től)
Az új 66 indikátor
A Pedagógus II. sztenderdszint indikátorlistája
1. kompetencia: Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás
1.1. Pedagógiai tevékenysége biztos szaktudományos tudást tükröz.
1.2. Ismeri az intézményében folyó pedagógiai munka tartalmi
meghatározására és szervezésére vonatkozóan alkalmazott, a Kormány és az
oktatásért felelős miniszter által kiadott tantervi szabályozó
dokumentumokat és az intézménye pedagógiai programjának a saját
szakterületére vonatkozó főbb tartalmait.
1.3. Ismeri és tudatosan felhasználja szakterülete, tantárgya kapcsolatait más műveltségterületekkel, tantárgyakkal.
1.4. Ismeri és tudatosan alkalmazza a szakterülete, tantárgya
sajátosságaihoz igazodó megismerési folyamatokat, nevelési, tanítási
módszereket, eszközöket.
1.5. Ismeri a szakterülete, tantárgya szempontjából fontos
információforrásokat, azok pedagógiai felhasználásának lehetőségeit,
megbízhatóságát, etikus alkalmazását.
1.6. Fogalomhasználata szakszerű, az adott pedagógiai helyzethez igazodó.
2. kompetencia: Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók
2.1. Tervei készítése során figyelembe veszi az intézménye
vonatkozásában alkalmazott tantervi, tartalmi és az intézményi belső
elvárásokat, valamint az általa nevelt, oktatott egyének és csoportok
fejlesztési céljait.
2.2. Egységes rendszerbe illesztve tervezi az adott pedagógiai
céloknak megfelelő stratégiát, folyamatot, munkaformát, módszereket,
eszközöket.
2.3. Pedagógiai fejlesztési terveiben kiemelt szerepet kap a gyermekek, tanulók tevékenysége.
2.4. Tervező tevékenységében épít a szociális tanulásban rejlő lehetőségekre.
2.5. A gyermekek, tanulók optimális fejlődését elősegítő, az egyéni
fejlődési sajátosságokhoz igazodó, differenciált tanítási-tanulási
folyamatot tervez.
2.6. Terveiben szerepet kap a gyermekek, tanulók motiválása, motivációjuk fejlesztése.
2.7. Tervező tevékenysége során a tanulási folyamatba illeszti a
foglalkozáson, a tanórán kívüli ismeret- és tapasztalatszerzési
lehetőségeket.
2.8. Megtervezi a gyermekek, a tanulók és nevelt, oktatott csoportok értékelésének módszereit, eszközeit.
2.9. A gyermekek, a tanulók fejlettségére is figyelemmel bevonja őket a nevelés-oktatás és a tanulás-tanítás tervezésébe.
3. kompetencia: A tanulás támogatása
3.1. A tanulás támogatása során épít a gyermekek, tanulók egyéni
céljaira és szükségleteire, a gyermek- és tanulócsoport sajátosságaira.
3.2. Figyelembe veszi a gyermekek, a tanulók aktuális fizikai, érzelmi állapotát.
3.3. Felkelti és fenntartja a gyermekek, a tanulók érdeklődését.
3.4. Nyugodt és biztonságos nevelési, tanulási környezetet teremt.
3.5. Feltárja és szakszerűen kezeli a tanulási folyamat során tapasztalt megértési nehézségeket.
3.6. Ösztönzi a gyermekeket, a tanulókat a hagyományos és az
info-kommunikációs eszközök célszerű, kritikus, etikus használatára a
tanulás folyamatában.
3.7. Fejleszti a gyermekek, a tanulók tanulási képességeit.
3.8. Az önálló tanuláshoz szakszerű útmutatást és megfelelő tanulási eszközöket biztosít.
3.9. A gyermekek, a tanulók hibázásait, tévesztéseit a tanulási
folyamat szerves részeinek tekinti, és a megértést elősegítő módon
reagál rájuk.
3.10. Támogatja a gyermekek, a tanulók önálló gondolkodását,
elismeri, és a tanítás-tanulási folyamat részévé teszi
kezdeményezéseiket és ötleteiket.
4. kompetencia: A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség
4.1. A nevelés-oktatás folyamatában a gyermekek, a tanulók értelmi,
érzelmi, szociális és testi sajátosságaira egyaránt kiemelt figyelmet
fordít.
4.2. Tudatosan teremt olyan pedagógiai helyzeteket, amelyek segítik a gyermekek, a tanulók komplex személyiségfejlődését.
4.3. Tiszteletben tartja a gyermekek, a tanulók személyiségét,
tudatosan keresi a bennük rejlő értékeket, a gyermekekhez, a tanulókhoz
felelősen és elfogadóan viszonyul.
4.4. Megismerteti a gyermekekkel, a tanulókkal az érintett
korosztályra a tantervi, tartalmi szabályozókban meghatározott egyetemes
emberi, európai és nemzeti értékeket és azok tiszteletére neveli őket.
4.5. Tudatos értékválasztásra és a saját értékrendjük kialakítására ösztönzi a gyermekeket, a tanulókat.
4.6. Tudatosan alkalmazza a gyermekek, a tanulók sokoldalú megismerését szolgáló pedagógiai-pszichológiai módszereket.
4.7. Felismeri a gyermekek, a tanulók személyiségfejlődési - és az
esetleg jelentkező tanulási nehézségeit - s képes számukra hatékony
segítséget nyújtani, vagy szükség esetén más szakembertől segítséget
kérni.
4.8. Felismeri a gyermekekben, a tanulókban a tehetség ígéretét, és tudatosan segíti annak kibontakozását.
4.9. Az együttnevelés keretei között is módot talál a gyermekek, a
tanulók esetében az egyéni fejlődés lehetőségeinek megteremtésére.
5. kompetencia: A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység
5.1. A pedagógus az általa vezetett, fejlesztett gyermek- és
tanulócsoportok fejlesztését a közösségfejlesztés folyamatának
ismeretére, és a csoportok tagjainak egyéni és csoportos szükségleteire,
sajátosságaira alapozza.
5.2. Megteremti az általa irányított nevelési, oktatási folyamat
során az együttműködési képességek fejlődéséhez szükséges feltételeket.
5.3. Szakszerűen és eredményesen alkalmazza a konfliktusok megelőzésének és kezelésének módszereit.
5.4. Ösztönzi a gyermekek, a tanulók közötti véleménycserét,
fejleszti kommunikációs képességeiket, fejleszti a tanulókban az
érvelési kultúrát.
5.5. A gyermekek, a tanulók nevelése, oktatása során a közösség iránti szerepvállalást erősítő pedagógiai helyzeteket teremt.
5.6. Pedagógiai feladatai során figyelembe veszi és értékként
közvetíti a gyermekek, a tanulók és tanulóközösségek eltérő kulturális,
társadalmi hátteréből adódó sajátosságokat.
5.7. A gyermekeket, tanulókat egymás elfogadására, tiszteletére, kölcsönös támogatására, előítélet-mentességre neveli.
5.8. Pedagógiai tevékenységében a nevelt, oktatott gyermekek, tanulók
életkorából következő fejlődés-lélektani jellemzőik ismerete
tükröződik.
6. kompetencia: Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése
6.1. A tantervi tartalmakat a gyermekek, a tanulók egyéni
pedagógiai-pszichológiai szükségleteihez is igazodva eredményesen és
adaptívan alkalmazza.
6.2. Változatos pedagógiai értékelési módszereket alkalmaz, a
nevelési-oktatási folyamatban célzottan alkalmazza a diagnosztikus, a
fejlesztő és összegző értékelési formákat.
6.3. Változatos, a szakterülete, a tantárgya sajátosságainak és az
adott nevelési helyzetnek megfelelő ellenőrzési-értékelési módszereket
használ.
6.4. Pedagógiai céljainak megfelelő ellenőrzési, értékelési eszközöket választ vagy készít.
6.5. A gyermekeknek, a tanulóknak személyre szabott értékelést ad.
6.6. A gyermeki, a tanulói tevékenység rendszeres ellenőrzésének
eredményeit szakszerűen elemzi, értékelésüket rendszeresen felhasználja
fejlesztési céljainak, feladatainak kijelölésében.
6.7. Az értékelési módszerek alkalmazása során figyelembe veszi azok
várható hatását a gyermekek, a tanulók személyiségének fejlődésére.
6.8. A gyermekek, a tanulók számára adott visszajelzései rendszeresek, egyértelműek, tárgyilagosak.
6.9. Elősegíti a gyermekek, a tanulók önértékelési képességének kialakulását, fejlődését.
6.10. Az intézményi pedagógiai programmal összhangban alkalmazott
pedagógiai ellenőrzési és értékelési rendszert és módszereket, azok
szempontjait az általa megkezdett nevelési-oktatási folyamat elején
megismerteti a gyermekekkel, a tanulókkal, a szülőkkel.
7.1 Segíti a gyermekeket, tanulókat, hogy megértsék a nem fenntartható és fenntartható fejlődés különbségeit.
7.2 Kihasználja saját szakterületén, illetve intézményében a fenntarthatóságra nevelés pedagógiai lehetőségeit.
7.3 Lehetővé teszi a tanulók számára, hogy saját cselekedeteikkel, viselkedésükkel hozzájáruljanak a
fenntarthatósághoz, tudatosítva bennük, hogy a jövő rajtuk is múlik.
7.4 Segíti tanulóit, hogy a múlt és a jelen tükrében kreatívan gondolkodjanak a lehetséges jövőről.
8.2. A gyermekekkel, a tanulókkal történő együttműködés elveit és
formáit az alkalmazott pedagógiai program és az intézményi dokumentumok
keretei között a gyermekek, a tanulók személyiségfejlődését figyelembe
véve alakítja ki és valósítja meg.
8.3. Tevékenysége során az intézményi pedagógiai programhoz igazodóan
és a pedagógiai céljainak megfelelően érthetően és hitelesen
kommunikál.
8.4. Igényli a pedagógiai munkájával kapcsolatos rendszeres visszajelzéseket, nyitott azok befogadására.
8.5. Szakmai megbeszéléseken kifejti, képviseli az álláspontját, képes másokat meggyőzni, és ő maga is meggyőzhető.
9.1. Tisztában van személyiségének sajátosságaival, és alkalmazkodik a szerepelvárásokhoz.
9.2. A pedagógiai feladatok megoldásában együttműködik
pedagógustársaival, munkaközösségeivel, a nevelő-oktató munkát segítő
munkatársaival, a gyermek, tanuló fejlődését támogató más
szakemberekkel.
9.3. Részt vesz szakmai kooperációkban, problémafelvetéseivel, javaslataival kezdeményező szerepet is vállal.
9.4. Pedagógiai munkáját reflektivitás jellemzi.
9.5. Fontos számára szakmai tudásának folyamatos megújítása, a
megszerzett tudását a pedagógiai gyakorlatában eredményesen alkalmazza.