Gyakornok és mentor

A pályakezdő pedagógusok szakmai támogatása

Gyakornok

Az Oktatási Hivatal honlapjáról letölthető mentori segédlet.

A köznevelési intézményben a pedagógus előmeneteli rendszer hatálya alá tartozó munkakör betöltéséhez előírt végzettséggel és szakképzettséggel vagy szakképesítéssel, valamint két évnél, osztatlan tanárképzésben végzett pedagógus esetében egy évnél kevesebb szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógust Gyakornok fokozatba kell besorolni, kivéve abban az esetben, ha korábban már ennél magasabb fokozatba való besorolásra jogosultságot szerzett. A gyakornok számára a foglalkoztatási jogviszony létesítésekor, vagy a pedagógus előmeneteli rendszer hatálya alá történő átkerülés esedékességének időpontjában a kinevezésben, munkaszerződésben két, osztatlan tanárképzésben végzett pedagógus esetében egy év gyakornoki idő kikötése kötelező.

2008 januárjától a pályakezdő pedagógusok alkalmazásában megjelenik a gyakornoki státusz kiemelt kezelése. A jogszabályok szerint a munkáltató intézményeknek gyakornoki szabályzatot kell készíteniük, amelyben rögzíteniük kell a bevezető szakaszra vonatkozó teendőiket, beleértve a gyakornok minősítését is.

A gyakornoki szabályzat intézménye ma is érvényes, a gyakornok minősítése azonban már nem az intézmények feladata, hiszen a pályakezdő pedagógusok egy minősítővizsga letételével szerezhetnek jogot arra, hogy továbbhaladjanak a pedagógus pályán.

A mentor feladatai

A 326/2013. (VIII. 30.) kormányrendelet 3 §. értelmében a mentorálás célja, hogy a gyakornokot felkészítse a pedagógus-életpálya feladataira. A mentort az intézményvezető jelöli ki a gyakornokkal azonos munkakörben, tanár esetén - ha lehetséges - azonos tantárgyat tanító pedagógusok közül.

A kormányrendelet értelmében, a mentor szükség szerint, de negyedévenként legalább egy, legfeljebb négy alkalommal látogatja a gyakornok tanítási óráját, illetve foglalkozását és ezt követően óra-vagy foglalkozásmegbeszélést tart, továbbá, ha a gyakornok igényli, hetente konzultációs lehetőséget biztosít számára. Legalább félévente írásban értékeli a gyakornok tevékenységét, pedagóguskompetenciáinak fejlődését, és az értékelést átadja az intézményvezetőnek és a gyakornoknak. A mentor a gyakornoki idő lezárulta előtt összefoglaló értékelést készít a gyakornoki időszak tapasztalatairól. Ekkor külön féléves értékelést nem kell készíteni. (Ha a foglalkoztatási jogviszony a gyakornoki idő lejárta előtt megszűnik, a jogviszony megszűnésekor a mentor soron kívül értékelést készít.)

A pedagógus-életpálya feladataira való felkészítésben kiemelten fontos, hogy a mentorok:

  • felismerjék a diagnosztikus értékelés jelentőségét a kompetenciák fejlesztésében és segítségével reális képet alkossanak a gyakornok kompetenciáinak fejlettségi szintjéről,
  • megtapasztalják a motiváció és az adaptivitás jelentőségét a szakmai együttműködésben,
  • megtapasztalják a reflektivitás jelentőségét a szakmai fejlődésben,
  • támogassák az önfejlesztés kultúráját,
  • ismerjék a mentori támogatás jelentőségét a minősítésre való felkészítésben, a portfólió készítésében.

Óraszámok - feladatok - munkaterhek

A gyakornoknak a neveléssel-oktatással lekötött munkaideje tanítók, általános és középiskolai tanárok esetében a teljes munkaideje ötven százaléka, óvodapedagógusok esetében hatvanöt százaléka lehet. (Tanító esetében ez maximum heti 20 tanórát jelent.)

A mentor feladatát nem külön díjazás ellenében látja el.

Az intézményvezető feladata, hogy az arányos teherviselést szem előtt tartva a pedagógusok között megfelelően ossza el a kötött munkaidőn felül fennmaradó feladatokat.
(Pl. egyéb pedagógiai feladatok, a nevelőtestület munkájában való részvétel, gyakornok szakmai segítése, eseti helyettesítés.)

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el